El Pla Clima beneficiarà a…
170 centres educatius: 149 escoles, 2 escoles d’educació especial, 3 instituts i 16 instituts escola
55.519 alumnes
El Pla Clima Escola Barcelona portarà un nou sistema de climatització (fred i calor) a 170 centres educatius de la ciutat entre els anys 2024 i 2029. El Pla té l’objectiu de fer front als efectes del canvi climàtic a les escoles, sobretot durant les onades de calor.
El nou sistema, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i implantat pel Consorci d’Educació, funcionarà a partir de l’aerotèrmia,(que genera fred i calor), el sistema de renovació d’aire a les aules (per mantenir-ne la qualitat), la producció d’energia mitjançant la instal·lació fotovoltaica, i la descarbonització, amb l’eliminació de les calderes a gas.
L’Escola Eulàlia Bota (Sant Andreu) és un dels 24 centres educatius que formen part de la primera fase del projecte. A l’estiu hi van començar les obres d’instal·lació dels equips d’aerotèrmia, les plaques fotovoltaiques i els sistemes de renovació de l’aire i ventilació centralitzada que faran possible la nova forma de climatització.
La directora, l’Elisabet Fabré, ens explica com s’ha viscut aquest procés al seu centre.
En quin punt esteu ara? Ja heu pogut veure algun canvi en la climatització de l’escola?
Aquesta última setmana abans de les vacances de Nadal han fet la visita final d’obra i hem revisat conjuntament amb l’equip tècnic les incidències i altres petits temes que estaven pendents.
L’aparell que l’ha d’engegar funciona de forma remota i s’activa a distància i des de l’escola haurem d’activar l’aparell que hi ha a cadascuna de les aules. Tindrem un marge d’uns graus per regular-hi la temperatura base programada a distància. De moment seguim amb els radiadors i la idea és que quan arribi la calor es pugui engegar l’aire fred i climatitzar bé l’escola.
Com heu viscut les obres al centre?
La part més important de les obres -la de posar tubs i fer les instal·lacions- es va fer a l’estiu, i la veritat és que no han interferit massa en el funcionament del centre. Es van començar el juny, amb els infants encara a l’escola, però van iniciar-se amb la instal·lació a la teulada de plaques i dels aparells que fan anar tot el sistema de climatització d’aerotèrmia.
El mes de setembre van quedar serrells. I sí que en algun moment la nostra activitat ha hagut de conviure amb la feina dels operaris i hi ha hagut aules que no hem pogut utilitzar. Però hem entès que era un benefici per a l’escola i un peatge del que per nosaltres és una millora! I ells estaven treballant per aquesta millora. Així que hem conviscut bé.
A nivell d’aules s’han hagut d’instal·lar un munt de tubs a través de les parets i a cada aula han posat dos aparells per a la climatització i els termòstats. Al gimnàs i menjador hi ha un sistema de recirculació, que farà que hi hagi una temperatura confortable.
“Hem tingut un responsable del projecte que ha estat cada dia a l’escola i ha anat resolent qualsevol tema que ha anat sorgint“
Com ha estat l’acompanyament del Consorci d’Educació i de les empreses que han fet les obres?
Un cop vam saber que formàvem part del primer grup de centres que es climatitzarien, un equip tècnic va venir a veure com es podia tirar endavant el projecte, i ens van informar del sistema de climatització que s’utilitzaria. Més endavant, abans de començar les obres, es va fer una segona reunió per coordinar espais i calendari i que poguéssim organitzar-nos per encaixar les obres en el funcionament del centre.
Al llarg d’aquests mesos hem tingut un responsable del projecte que ha estat cada dia a l’escola i ha anat resolent qualsevol tema que ha anat sorgint. És el cas, per exemple, d’unes goteres que van sortir a la teulada a causa de les obres que s’hi van fer. I també hem tingut un correu per comunicar-nos quan ho hem necessitat… a més, evidentment, de la nostra referent territorial de zona (RTZ), la Desireé Santiveri.
Quins han estat per tu els principals reptes de les obres?
El que ens ha afectat més potser és l’ocupació d’espais molt necessaris per a la nostra dinàmica de centre i que no hem pogut utilitzar, com en el cas dels extraescolars, que les obres ens han condicionat força i hem hagut de reubicar algunes activitats. Però el tema de la seguretat ha estat el nostre repte principal. I les fortes ventades d’aquesta tardor ens han fet patir una mica…
“Les famílies ho han rebut molt bé! Hi havia moltes expectatives“
Com ho han rebut les famílies?
Molt bé! A les reunions d’inici de curs els vam preguntar quins consideraven els punts forts i febles de la nostra escola i aquest tema hi va sortir bastant. Hi havia moltes expectatives.
Quins reptes teniu pel 2023?
El repte que tenim cada curs és el nostre objectiu pedagògic de benestar i convivència escolar. Ara estem enfocats a una reflexió pedagògica al voltant del treball de la llengua amb els nostres infants perquè els resultats siguin el màxim de favorables i hi hagi coherència en la línia de centre perquè ells sàpiguen que s’espera d’ells.