Quatre mesos després que l’Ajuntament de Barcelona anunciés la intenció de climatitzar els 170 centres educatius sobre els quals té les competències de manteniment, el Pla Clima Escola Barcelona comença a caminar. Amb una inversió prevista de 100 milions d’euros, el Pla preveu instal·lar equips d’aerotèrmia i plaques fotovoltaiques en dues fases: en la primera, que s’enllestirà el 2026, s’actuarà sobre 84 centres prioritzats seguint criteris tècnics que tenen en compte l’impacte de les altes temperatures i la possibilitat d’iniciar les obres amb celeritat. La segona fase començarà el 2027 i acabarà, segons es preveu, al 2029. Enguany seran 24 els centres sobre els quals s’actuarà.
El camí cap al Pla Clima
Les altes temperatures a les quals ens aboca l’emergència climàtica s’agreugen a Barcelona a causa de l’efecte illa de calor que provoca la mateixa configuració urbana. El període de temperatura estiuenca ha anat ampliant-se cap als mesos de primavera i tardor, i els darrers anys han agumentat els dies amb molt altes temperatures. Analitzada aquesta situació, el Consorci va dur a terme un seguit d’actuacions emmarcades en el Pla estratègic de millora energètica i sostenibilitat dels centres educatius de Barcelona. L’objectiu era fer els centres més eficients i confortables, i d’aquesta manera afavorir les condicions per a l’aprenentatge, l’eficiència energètica, la generació i consum d’energia verda, i el confort tèrmic interior i exterior.
Entre les accions que es van portar a terme en aquest marc, hi havia l’impuls de la ventilació natural creuada, la rehabilitació de façanes i cobertes amb vista a l’aïllament interior i proteccions exteriors o la climatització puntual d’alguns espais. A més, se’n va concretar l’aplicació seguint criteris objectius: es van classificar els centres en funció de paràmetres tècnics, segons l’impacte que pateixen per altes temperatures. Com que cada edifici de la ciutat difereix de la resta pel que fa a ubicació, orientació, altitud topogràfica o, entre moltes altres característiques, estat de manteniment, les actuacions que s’hi duien a terme havien de ser també diferents i havien de respondre a aquesta classificació.
S’hi ha actuat, doncs, seguint un procés d’intervenció seqüencial en quatre nivells complementaris, tot i que el Pla de millora energètica només arribava al nivell tres:
- Nivell 1. Mesures mitigadores bàsiques, com ara les proteccions solars, la gestió correcta de l’equipament, la instal·lació de punts d’aigua, etc.
- Nivell 2. Sistemes passius, com ara la instal·lació de vinils, l’aïllament tèrmic de cobertes i façanes, l’afavoriment de la ventilació natural creuada, etc.
- Nivell 3. Sistemes actius de baix impacte, com ara la instal·lació de diversos tipus de ventiladors, la climatització puntual d’espais, etc.
- Nivell 4. Sistemes actius renovables i domotitzats, que inclouen instal·lacions integrals de condicionament natural de l’aire amb energies renovables i amb intensitat progressiva i regulada amb sensorització i telecontrol.
Ara, el Pla Clima Escola Barcelona completa els quatre nivells d’intervenció. Ha estat dissenyat pel Consorci d’Educació, que també serà l’encarregat d’executar-lo. Concebut com un projecte integral, preveu, d’una banda, instal·lar equips de climatització per aerotèrmia (que produeixen fred i calor) en 170 centres educatius de la ciutat, i d’altra banda, dotar els edificis de plaques fotovoltaiques mitjançant les quals es produirà l’energia elèctrica que consumeixen aquests aparells climatitzadors.