El curs 2018-2019 va néixer un grup de treball a Sants-Montjuïc, en el marc del CEMD (Consell Educatiu Municipal del Districte) on es va proposar a diverses entitats socioeducatives del territori i als serveis de suport als centres del Consorci d’Educació la constitució d’un Grup de Treball d’Acompanyament Educatiu. L’objectiu era conèixer i apropar-se a la realitat de l’acompanyament socioeducatiu existent al territori des d’una mirada d’educació 360º i enxarxar complicitats al voltant de les propostes d’educació no formal que tenen lloc dins i fora dels centres.
Avui, aquest espai s’ha consolidat com a grup de treball d’educació comunitària als diversos barris del districte, havent sumat nous agents i, des de fa un any, la figura d’un dinamitzador facilitada pel districte. El grup de treball és punt de trobada de 4 entitats socioeducatives de cada territori (Fundació Mans a les Mans, Cooperativa Reflexes, Secretariat d’Entitats d’Hostafrancs i Coordinadora d’Entitats del Poble-sec), 6 centres educatius, tant de primària com de secundària (puntualment, també hi ha participat un centre de postobligatòria) i els diversos serveis tècnics i educatius (CRP, coordinadora territorial…).
“La xarxa té diverses línies de treball”, ens explica Pol Aranda, tècnic de suport i coordinador del grup de treball, “amb la finalitat, no de crear nous projectes i sobrecarregar els centres, sinó de reconèixer què s’està fent per compartir experiències, conèixer-nos més i millor i enriquir les maneres de treballar”.
Línies de treball de la xarxa
- Web amb el mapatge de serveis i activitats socioeducatives del districte per donar visibilitat i coneixement als recursos d’acompanyament educatiu del territori.
- Butlletí trimestral, amb notícies relacionades amb projectes i activitats d’acompanyament educatiu.
- Monogràfics o trobades virtuals on es poden discutir i compartir experiències al voltant de temàtiques d’interès compartit pels membres.
- Edcamps o moments de trobada presencial per tancar cada final de curs.
Aquest trimestre, per exemple, hi ha previst un monogràfic dedicat a la participació dels infants, joves i famílies, i durant el curs se’n farà un altre sobre el dret a l’educació des de la perspectiva d’una justícia global.
Què valores d’aquest treball en xarxa?
«Eines com el mapatge de recursos ens ajuden molt a l’hora d’orientar millor les famílies i els infants, respondre a les necessitats detectades i derivar-los a recursos de proximitat com ara repàs escolar, activitats de lleure… I com a xarxa, fem treball de coordinació quan aportem i compartim les nostres experiències, però també fem un treball d’equip i assessorament mutu quan compartim dubtes i inquietuds als espais de treball i de debat.»
Mahfoud Serra, tècnic d’integració social a l’Escola Seat (Sants-Montjuïc)
«Ja no parlem d’alumnes ni de nens o nenes de reforç. Parlem ‘d’infants’. Amb una mirada integral a favor del seu benestar i des de totes les dimensions de l’infant. Compartir mirades i posar en comú com entenem l’educació des de diferents vessants no suma, sinó que multiplica perquè fa aflorar aquest mirar en comú. I perquè, en equip, podem ser molt més imaginatius per abordar respostes a situacions de vulnerabilitat complexes. A més, hem tingut la sort que han passat persones amb molt potencial i experiència personal i professional.»
Neus Cerdà, directora de programes de la Fundació Mans a les Mans