Categories
Ens preparem

Vols aprendre idiomes de veritat?

Les 6 escoles oficials d’idiomes (EOI) de Barcelona comencen el curs amb la mirada orientada a l’alumnat més jove, crear més vincle amb els centres de postobligatòria i estimular, en el conjunt de la població, les ganes d’aprendre i dominar, amb solvència, un idioma estranger.


Mentre la majoria dels centres ultimen la preparació de les aules per rebre l’alumnat, durant la primera setmana de setembre té lloc el període de preinscripció de les escoles oficials d’idiomes (EOI), un dels ensenyaments postobligatoris que també estan al càrrec del Consorci d’Educació de Barcelona.

Enguany, els centres oficials d’idiomes de la ciutat, que ofereixen 15 idiomes moderns amb titulació oficial i certificada, han llançat una campanya conjunta de ciutat amb la mirada posada a captar més públic jove. Sota el lema “Vull aprendre idiomes de veritat”, la campanya ha sortit al carrer amb l’objectiu d’interpel·lar aquelles persones que tenen realment ganes d’aprendre idiomes i busquen una aposta segura i de qualitat per fer-ho. “Volem ser una societat plurilingüe, i les EOI som una finestra al món, perquè oferim un aprenentatge i una immersió cultural de qualitat, amb tots els elements formatius i culturals que hi ha al voltant de l’aprenentatge d’una llengua”, exposa Joana Álvarez, directora de l’EOI Drassanes.

La campanya és també una resposta a la proliferació, els darrers anys, d’opcions molt diverses per aprendre idiomes. Aplicacions, noves eines digitals de traducció simultània, nous mètodes d’aprenentatge o una cultura cada vegada més globalitzada… estan canviant el marc mental tant de joves com d’adults. Segons Álvarez, “hi ha molta exigència per a l’aprenentatge ràpid i fàcil, però aprendre una llengua bé requereix una dedicació. A les EOI treballem amb un enfocament competencial, orientat a capacitar l’alumnat per comunicar-se en situacions reals de tota mena”. 

“Socialment, els nivells avançats, com el C1 i el C2, no es veuen necessaris, però són els que marquen una diferència en l’àmbit professional o acadèmic.”

L’educació obligatòria també ha millorat el coneixement mitjà d’idiomes com l’anglès o el francès, la qual cosa ha provocat un cert relaxament en les ganes de continuar aprenent i perfeccionant el domini d’un idioma. “Socialment, els nivells avançats com el C1 i el C2 no es veuen necessaris, però són els que marquen una clara diferència per comunicar-se bé i amb solvència en l’àmbit professional o acadèmic, per exemple”, afegeix Álvarez. És moment, doncs, de tornar a reivindicar el gust d’aprendre idiomes i parlar-los amb plena autonomia, que vol dir gaudir del fet d’expressar “tot el que penses o imagines en una llengua que no és la teva”.

Un servei públic per als barris i per a la postobligatòria

Aquesta campanya també és l’ocasió per reivindicar el paper de les escoles oficials d’idiomes com a servei públic de la ciutat que garanteix l’accés a l’aprenentatge de llengües a preus públics: “Les EOI no només hi som per oferir una formació de qualitat i al dia de les últimes metodologies en l’aprenentatge d’idiomes; també tenim una vocació i una missió social. Som escoles obertes als barris on som, i a les nostres aules hi ha perfils socials i culturals molt diversos. En alguns idiomes, com el català, també tenim alumnat natiu que necessita certificar el seu nivell. Però en els cursos d’anglès l’alumnat és molt transversal”, explica Ewa Dabrowska, directora de l’EOI La Pau.

Un dels objectius de les EOI és generar més vincle amb els centres batxillerat, a través del batxillerat lingüístic, i amb els de formació professional.

Oferir-se com a servei d’idiomes i buscar sinergies en l’àmbit dels ensenyaments postobligatoris també és una prioritat en la qual es vol continuar treballant els cursos vinents. L’objectiu és generar més vincles entre les EOI i els centres de batxillerat i de formació professional. A l’EOI La Pau, explica Dabrowska, “estem intentant atreure als cursos de català població nouvinguda que s’està formant en centres d’FP del nostre entorn. I, en batxillerat, cada vegada tenim més alumnat que cursa francès o alemany; en alguns grups, representen el 70% de matriculats”. I és que el batxillerat lingüístic permet a l’alumnat que cursa un idioma en una EOI convalidar aquest curs com a optativa al currículum de batxillerat. Amb aquesta convalidació es pot obtenir el títol A1, A2 o superior d’una segona llengua, o es pot presentar com a certificat d’aprofitament.

En total, aquest setembre les EOI de Barcelona han començat amb una oferta de 578 grups i 17.340 places en els cursos acadèmics en els 15 idiomes oficialment acreditats. A més, també ofereixen altres cursos propis o especialitzats durant l’any i cursos intensiu els mesos de juny i juliol.