Categories
Èxits compartits

Un acte per compartir reptes i aliances de la formació professionalitzadora

El 20 de juny passat, el CosmoCaixa va acollir l’acte “El món canvia. L’FP també. Reptes i aliances per a una Barcelona activadora del talent i oportunitats”. La jornada va servir per presentar el projecte estratègic de l’FP per a la ciutat de Barcelona com a motor de reactivació econòmica i com a model de formació de ciutadans lliures i capacitats, així com per posar en valor la feina que s’ha dut a terme fins ara.


L’auditori del CosmoCaixa es va convertir, el 20 de juny passat, en el punt de trobada dels diferents agents implicats en la formació professionalitzadora: experts, planificadors, professionals de diversos àmbits i sindicats van desgranar el nou model de l’FP pública a la ciutat. I és que Barcelona és punta de llança d’aquest nou paradigma, en el qual es materialitza una concepció contraposada amb la realitat preexistent d’instituts atomitzats amb una oferta disgregada. El nou escenari proposa grans centres especialitzats, imbricats en l’ecosistema laboral i empresarial del seu sector i amb la integració de tot l’itinerari formatiu postobligatori. Aquest fet permet tirar endavant una oferta robusta, i fa que l’alumnat pugui visualitzar la realitat laboral del sector en el qual es forma. Al mateix temps, permet que aquestes sinergies repercuteixin també en els docents, que poden estar en contacte fàcilment amb professionals del seu àmbit. La majoria dels instituts de formació professional s’han concebut amb un parteneriat o amb empreses col·laboradores que participen de manera activa en la formació dels estudiants. Aquestes aliances fan que els centres puguin disposar de la seva expertesa i que tant l’alumnat com el professorat tinguin oportunitats de realitzar estades a les empreses o institucions del seu àmbit.

A l’acte hi va assistir la consellera d’Educació, Anna Simó, que va destacar que “Barcelona ha estat la nau insígnia de les polítiques que s’han desplegat a tot el territori en l’àmbit de la formació professional. Pel Govern de Catalunya, aquesta legislatura ha estat, sense cap mena de dubte, la legislatura de l’FP. En pocs anys l’FP ha fet un salt endavant, com mai abans no havia fet: hem incrementat els espais i equipaments, hem augmentat l’oferta i el nombre de docents, hem fet canvis en els processos d’inscripció i impulsat l’orientació per combatre l’abandonament, hem fet campanyes de comunicació per prestigiar els estudis d’FP, hem creat i desplegat l’Agència Pública i hem arribat a acords amb els agents econòmics i socials, amb els quals hem pogut avançar en la prospectiva.”

“Barcelona ha estat la nau insígnia de les polítiques que s’han desplegat a tot el territori en l’àmbit de la formació professional.”
Anna Simó, consellera d’Educació

També va intervenir l’alcalde Barcelona, Jaume Collboni, a través d’un vídeo gravat expressament per a l’ocasió: “L’FP”, va dir, “és una qüestió clau per al present i futur de la nostra ciutat. Barcelona té un model propi d’FP amb dues característiques que el defineixen: el concepte de formació professionalitzadora, que va més enllà de l’FP clàssica i que inclou formació continuada, la formació ocupacional i l’FP dual. I en segon lloc, els lligams que existeixen entre els centres formatius, les empreses i les institucions amb col·laboracions estratègiques. El nostre potencial com a ciutat està fonamentat en la capacitat de teixir aliances entre els diferents sectors”.

 

“L’FP és una qüestió clau per al present i futur de la nostra ciutat.
Jaume Collboni, alcalde de Barcelona

La gerenta del Consorci d’Educació, Mercè Massa, va presentar el nou model de la formació professionalitzadora a la ciutat de Barcelona. Durant aquesta intervenció, Massa va explicar els eixos estratègics del Pla Director de l’FP pública a Barcelona i va assenyalar els reptes de futur, com són les “eines pròpies” amb les quals cal dotar aquests grans centres especialitzats i integrats. Així mateix, va recordar que “el propòsit del Pla és arribar a la totalitat del nostre alumnat. No contempla alumnes de primera o segona en funció del centre, de l’àmbit o del punt de partida. La proposta està dissenyada amb l’ànim de garantir que totes i tots els nostres alumnes, sigui quin sigui el punt de partida, puguin arribar al més alt nivell de competència en allò que es proposin”.

“La proposta està dissenyada amb l’ànim de garantir que totes i tots els nostres alumnes, sigui quin sigui el punt de partida, puguin arribar al més alt nivell de competència en allò que es proposin”.
Mercè Massa, gerenta del Consorci d’Educació de Barcelona

L’acte va comptar amb dos diàlegs, un sobre els “Ecosistemes de formació i empresa: les aliances i el partenariat” i un altre sobre “Les competències que necessitaran els i les professionals del futur: característiques del talent d’avui i demà”. El catedràtic de comptabilitat i economia financera de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat, va presentar la ponència “Noves perspectives econòmiques de Barcelona i l’àrea metropolitana”, i la cap del Centre de Coneixement i Innovació de CaixaBank Dualiza, Mónica Moso, va pronunciar la xerrada “L’FP, una eina clau per garantir itineraris formatius complets”. El tancament de la jornada va córrer a càrrec de Fabián Mohedano, president de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya.