Categories
Ens preparem

Tres nous centres d’FP i 2.700 noves places d’ensenyaments postobligatoris per al curs 2023-2024

Aquest mes d’abril s’ha presentat l’oferta inicial dels ensenyaments postobligatoris per al curs vinent 2023-2024, una oferta que manté l’aposta per l’ampliació de les opcions formatives (tant en nous grups i places com en noves titulacions) per a l’alumnat de més de 16 anys per tal que pugui escollir l’itinerari que més s’adeqüi a les seves preferències i necessitats.

Com és habitual, la presentació de l’oferta es va fer a principis d’abril just abans d’iniciar-se el procés de preinscripció, un any en què se n’ha avançat tant l’inici, com tot el procediment en general, amb l’objectiu que tot l’alumnat de grau mitjà pugui marxar de vacances sabent on està matriculat i que tot el procés ordinari acabi abans del començament del curs.

Aquest és el segon any que la preinscripció als cicles formatius de grau mitjà contempla dos processos diferenciats per donar preferència en un primer moment a l’alumnat amb continuïtat d’escolarització: és a dir, el de 4t d’ESO, el provinent de PFI i de primer de batxillerat i, també, el que cursa ESO als centres de formació de persones adultes (CFA). L’objectiu és garantir l’accés a les persones que comencen la formació postobligatòria i aposten per la formació professional, i evitar així, un factor de risc d’abandonament com és no poder accedir a les opcions formatives sol·licitades en la preinscripció de forma preferent.


Tres nous instituts especialitzats

Entre les novetats del curs que ve destaquen els tres nous centres de formació professional (FP) que s’integraran en alguna de les 11 xarxes Be Pro (Barcelona Ensenyaments Professionalitzadors): l’Institut TIC de Barcelona (xarxa Be Pro Digital), l’Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona (xarxa Be Pro de Medi Ambient i Sostenibilitat), l’Institut de Tècniques Audiovisuals i de l’Espectacle de Barcelona (xarxa Be Pro d’Indústries Creatives i Art).

Aquests nous centres segueixen el model singularitzat per àmbits professionals amb una ubicació estratègica a la ciutat, com ja s’ha fet, entre d’altres, amb l’Institut dels Aliments de Barcelona a Mercabarna, l’Institut Bonanova al Parc Salut Mar, l’Institut de l’Esport de Barcelona a l’Anella Olímpica o el més recent Institut de la Logística de Barcelona a la zona portuària de la ciutat.

Hem parlat amb els futurs directors d’aquests nous centres per saber com viuen la preparació del nou curs, quins reptes tenen encara o quina serà la proposta formativa que oferiran:


“Un dels reptes més importants és la participació i formació de les dones, evitant així incrementar la bretxa de gènere.”

Martín Martín, director del nou Institut TIC de Barcelona

“Som un equip humà amb molta il·lusió que amb treball i esforç podrem encarar els molts reptes que se’ns presenten, des de la unificació de dos equips i projectes educatius amb punts de partida diferenciats, fins a altres reptes propis del sector com els canvis de visió que genera la nova normativa de la formació professional, els requisits professionals d’un sector productiu en canvi constant, accelerat ara per la irrupció de la intel·ligència artificial, o la col·laboració efectiva amb l’entorn tecnològic del nou centre amb agents com Barcelona Activa o el 22@network…

I, per últim, també vull destacar un dels reptes més importants que és la participació i la formació de les dones en un sector majoritàriament masculí i evitar, així, incrementar la bretxa de gènere.”


“El nou centre ha de ser una eina que ens ajudi a construir respostes per a la cura de l’entorn natural amb mirada urbana.”

Josep Ramon Domingo, director del nou Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona

“El centre suma dos equips amb molta experiència, i dirigir-lo cap a l’assoliment d’un dels principals objectius de desenvolupament sostenible (ODS) és un repte molt il·lusionador. Cal posar a l’agenda de la formació professionalitzadora la sostenibilitat i el medi ambient. I aquest nou centre ha de ser una eina que ens ajudi a construir respostes per a la cura de l’entorn natural amb mirada urbana.

A més, l’economia verda, el consum d’aigua, l’educació, l’energia… seran eixos transversals per a les formacions dels futurs professionals. Per això hem d’ampliar aliances amb el món productiu i treballar per millorar l’entorn proper amb noves maneres d’ensenyar i aprendre, però també pensant en la requalificació dels professionals existents o en la recerca i la innovació. I tot això, sense deixar ningú enrere, amb la mirada inclusiva, de gènere i de les diferents necessitats socials.”


“És un repte perquè en les disciplines de les arts escèniques i els espectacles en viu encara no hi ha una educació reglada.”

Joan Pedroche, director del nou Institut de Tècniques Audiovisuals i de l’Espectacle de Barcelona

“És un privilegi i una sort arrencar un projecte nou com aquest, amb molts professionals il·lusionats, començant pel professorat que tindrem a partir de setembre, però també pel mateix sector. La decisió d’apostar per aquest nou centre, en partenariat amb el Teatre Nacional de Catalunya, però també amb les col·laboracions de moltíssims referents del sector audiovisual i les arts escèniques és una conjunció molt afortunada i esperada.

És un repte molt estimulant poder desplegar una sèrie de currículums en les diverses disciplines de les arts escèniques i els espectacles en viu, perquè avui dia no hi ha una educació reglada en aquest camp i hi ha molta necessitat de persones formades i especialitzades.”


Més de 2.700 noves places de batxillerat i cicles formatius

Finalment, també és remarcable l’augment de l’oferta en ensenyaments postobligatoris, que s’amplia amb 319 places més a batxillerat i 2.450 en formació professional i ensenyaments de règim especial. Aquesta oferta de formació postobligatòria inclou opcions flexibles, diversificades i transversals per permetre a l’alumnat que acaba l’educació secundària poder accedir a uns itineraris que els prepararan per a la formació superior professional i universitària.

Pel que fa a batxillerat, aquest creixement de places es correspon amb l’increment de 9 grups més respecte del curs passat, amb un total de 337 grups i 11.706 places. I pel que fa a la formació professional, el creixement es produeix tant en nous grups i titulacions en CFGM com en CFGS:

  2022-2023 2023-2024
 GrupsPlacesGrupsPlaces
CFGM2788.6942929.417
CFGS380,511.943400,513.089
CFGB816010210
PFI5887059871
CFAM20,557122661
CFAS541.622551.651
Esportius92,252.76899,252.978
Arts escèniques2608220
Curs d’especialització1326012240
IFE1619221252
TOTALS922,327.140978,829.589