En el marc de la preinscripció escolar del proper curs, s’han fet públiques les dades de l’oferta educativa. Tot i que les previsions demogràfiques estimen un retrocés d’un 11% de l’alumnat d’I3, la consigna des de la planificació educativa ha estat la de reduir ràtios.
Així, el proper curs un elevat percentatge de centres educatius de la ciutat tindran menys alumnes per classe, alineant així l’oferta amb el compromís per millorar la qualitat pedagògica. La reducció de la capacitat dels grups en els centres públics ja es va iniciar el curs passat a Barcelona, i enguany es durà a terme al conjunt de Catalunya.
La reducció de les ràtios s’alinea amb l’aposta decidida per la qualitat pedagògica en els centres tant públics com concertats
Pel que fa a les ràtios, els grups classe d’I3 tindran entre 20 i 23 alumnes en funció de la realitat de cada zona d’escolarització. En concret, el 88% dels centres públics i el 54% dels concertats tindran 20 o 21 infants per aula. Pel que fa a secundària, la ràtio serà d’entre 27 i 30 alumnes, i el 79% dels centres tindran una oferta inicial de 27 places.
Menys places tant a primària com a secundària
L’oferta de places per al proper curs a I3 és de 12.014, per sobre de la demanda estimada, que oscil·laria al voltant de les 10.450. Aquestes places es distribueixen de manera equilibrada entre centres públics i concertats. A primer d’ESO, l’oferta pública per al curs 2022-23 té un descens de la demanda de 453 places menys que l’any anterior. En total s’ofereixen places en 194 grups, tres més que el darrer curs, amb la integració a la xarxa pública de l’Institut Escola Projecte (Sarrià – Sant Gervasi), la creació d’un grup al nou equipament de l’Institut Angeleta Ferrer (Eixample) i un a l’Institut Emperador Carles (Sants).
Més detecció d’alumnat amb necessitats i més acompanyament a les famílies
De cara al curs 2022-23 es fa també un pas endavant envers una millor detecció d’alumnat amb necessitats educatives específiques, la qual cosa permetrà planificar els recursos educatius i les places de reserva per a una escolarització personalitzada. Per al proper curs s’estima una detecció de 4.219 alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) vinculats a trastorns o discapacitats (NESE A) o a situacions de vulnerabilitat social i econòmica (NESE B). Enguany s’ha ampliat el treball en xarxa amb els agents per facilitar informació per a la detecció d’infants amb necessitats específiques de tipus A en l’entrada a l’educació obligatòria. Aquesta millora en la detecció permetrà una distribució equilibrada dels infants amb necessitats entre tots els centres, que disposaran de places de reserva específiques.
La xarxa pública segueix creixent
L’oferta educativa pública per al proper curs s’incrementa amb 340 places més gràcies a la incorporació a la xarxa d’escoles públiques de l’Institut Escola Projecte, situada al districte de Sarrià – Sant Gervasi, on s’equilibra el nombre de residents i l’oferta d’educació tant pública com concertada. A més, entrarà en funcionament l’Institut Escola El Molí, que neix de la fusió de l’Escola Prosperitat i l’Institut Galileo Galilei a Nou Barris.