Categories
Èxits compartits

L’experiència dels centres

“Quins canvies heu viscut? Com us ha ajudat a construir el vostre projecte educatiu?”


Com ens explica la responsable de la convocatòria, Elena Roca, no es tracta de triar molt, sinó de triar amb sentit. Per això hem volgut copsar l’opinió de dos centres, un de primària i un de secundària, perquè ens valorin la seva participació en aquest marc d’oportunitats educatives.

Rosa Bonet, directora de l’Escola Pare Poveda (Gràcia)

“És un camí i és clau fer-ho sense presses i de forma realista.”

En quins programes participeu?

Com a centre, ja participàvem en el programa Escoles + sostenibles i Xarxes per al canvi. Però els programes que estan marcant el canvi que buscàvem són l’Avancem en plurilingüisme, el Congrés de ciència, els Petits talents científics i l’Aquí STEAM UPC… Això és un procés d’anar avançant i és clau fer-ho sense presses i de forma realista. Vam començar amb programes per a la franja de 3r a 6è, i ara completarem l’eix de comprensió lectora demanant un nou programa per als més petits, de P3 a 2n.

Com encaixen en el vostre projecte de centre?

Fa dos anys el nou equip vam presentar un projecte de centre on volíem un canvi metodològic. Els programes de la convocatòria, amb l’assessorament clau del CRP que valorem moltíssim, ens han donat eines per fer aquest camí. Sobretot a vertebrar els eixos del projecte de centre en el treball integrat de llengües, l’àmbit STEAM de matemàtiques i ciències i, també, el treball emocional que aquest any se’ns ha revelat molt necessari. No hi ha un bon aprenentatge sense un acompanyament emocional.

“Els projectes deixen petja que arriba a tota la comunitat educativa.”

Com valores l’experiència? Què us ha aportat?

És molt enriquidor per l’intercanvi d’experiències. Gràcies al treball en xarxa no et sents sol, treballes conjuntament, veus que algunes coses les fem bé… Però, sobretot, com a claustre ens donem un espai per pensar. Com a professorat et fa evolucionar i veure que pots fer coses d’una manera diferent. I, com a projecte de centre, tot i que els programes poden ser anuals o bianuals, gràcies a l’acompanyament, formació i suport que rebem fa que els aprenentatge s’integrin en el centre. En definitiva, queda una petja que arriba a tota la comunitat educativa.

Xavier Santos, coordinador pedagògic de l’INS Les Corts

“La diversitat de programes (matèries, tutoria, formació…) ens aporta moltíssim.”

En quins programes participeu?

Tenir una diversitat de programes que toquen des de les diferents matèries fins a la tutoria, l’àmbit emocional o la formació del professorat ens aporta moltíssim. Per això participem en fins a deu programes, tot i que n’hem arribat a demanar més perquè som un centre gran. Alguns d’aquests projectes en l’àmbit de l’ESO són el de Voluntariat Magic Line, un projecte d’aprenentatge-servei comunitari, o el d’Audiència pública a procés participatiu, que en xarxa amb altres centres dona veu als adolescents per presentar propostes de millora del barri o districte. En l’àmbit de batxillerat, participem en el Batxillerat competencial, orientat per a professorat i on es treballen nous enfocaments metodològics; i el Projecta’t, orientat a millorar el treball amb l’alumnat que pot perdre’s en el pas al batxillerat i que hem de saber acompanyar.

Com encaixen en el vostre projecte de centre?

Per nosaltres és clau que els programes encaixin en el marc del projecte de centre (PEC), però també en el Pla d’acció tutorial (PAT) que hem definit. Des de la dimensió de projecte educatiu, busquem programes que aportin visió competencial vinculada a currículum i matèries com el de Fabricació digital o el Repte Barcelona dades obertes, vinculat al projecte de recerca de secundària. Però des de la perspectiva més tutorial, la convocatòria també ens dona moltes eines i programes per tractar la dimensió emocional i de competències socials en línia amb el que ens defineix com a centre i projecte: el plurilingüisme, el respecte, la sostenibilitat, una vocació europea però també una vinculació al nostre barri i entorn.

“Agraïm molt la comoditat de poder fer la reflexió i sol·licitud de forma unificada.”

Com valores l’experiència? Què us ha aportat?

Com a coordinador pedagògic agraïm molt la comoditat de poder fer la reflexió i sol·licitud de programes de forma unificada. Al final, no podem estar tot el dia mirant-nos les propostes que abans ens arribaven per separat d’entitats, organismes, museus… Facilitar l’accés en un mateix portal de propostes fa més còmode, clar i ordenat el procés. I, sobretot, ens permet pensar-ho millor entre tot el claustre. Compartim tota la informació del procés amb tot el professorat, i ho fem amb el suport dels coordinadors de nivell i caps de departament. I gràcies a això visualitzem coses que potser abans ens passaven per alt.