Categories
Èxits compartits

L’Escola del Treball impulsa el talent femení en els sectors industrials i tecnològics de l’FP

Des de fa tres cursos, el projecte EdTWomenDays de l’Escola del Treball es proposa trencar estereotips de gènere presents en els sectors industrials i tecnològics tradicionalment masculinitzats. Ho fa donant visibilitat a dones que hi estudien i hi treballen, i potenciant vocacions en joves i nenes des d’edats primerenques per atreure el talent femení cap a les seves famílies professionals de l’FP.


Bona part de l’oferta formativa d’aquest centre centenari —el més antic de l’Estat espanyol— està vinculada amb l’anomenada indústria 4.0, un entorn laboral i acadèmic tradicionalment ocupat per homes. Les dades de matrícula dels darrers cinc cursos en aquestes famílies mostren que, any rere any, els alumnes de gènere masculí superen el 80 % de les matriculacions en aquestes famílies professionals.

Aquesta xifra està en consonància amb els de la resta dels centres de Catalunya: tot i que la paritat global a l’FP se situa al voltant del 50 %, hi ha desigualtats importants segons les famílies professionals. En sectors industrials i tecnològics com l’electricitat, l’electrònica o l’automoció, més del 95 % de l’alumnat són homes i, en el sector TIC, només un 10 % són noies, amb una representació femenina molt baixa en àmbits clau del mercat laboral.

Vivències inspiradores per a nenes i joves

El curs 2023-2024 l’Escola del Treball va posar en marxa l’EdTWomenDays amb el propòsit d’atreure nenes i joves cap als ensenyaments de les famílies professionals dels sectors industrials i tecnològics que imparteix el centre: electricitat i electrònica, energia i aigua, fabricació mecànica, edificació i obra civil, instal·lació i manteniment, fusta i moble, i informàtica i comunicacions.

En el marc del projecte es duen a terme accions diverses en diferents àmbits que volen inspirar i apropar a nenes i joves les vivències reals d’estudiants vinculades al món de la indústria i la tecnologia, mostrant-ne les oportunitats i els reptes. L’objectiu és trencar estereotips de gènere, despertar vocacions i fomentar una cultura de suport i col·laboració.

D’una banda, s’ha creat material audiovisual que recull, a través del web i de les xarxes socials, les experiències d’alumnes, exalumnes, professores i professionals dels diferents sectors. De l’altra, es fan visites a centres educatius per explicar el projecte i fer activitats orientades a descobrir talents.

Amb la voluntat de despertar vocacions en edats primerenques, també s’organitzen els tallers pràctics Real Experience EdT, adreçats a noies de 4t a 6è de primària, on poden descobrir disciplines com la robòtica, la impressió 3D o la fusteria. Les participants tenen l’oportunitat d’experimentar amb tecnologies diverses —impressió 3D, treballs en fusta, ampliació de memòria d’un PC i soldadura amb realitat augmentada, entre d’altres— en tallers que es duen a terme fora de l’horari escolar, amb l’acompanyament de les famílies, en grups reduïts d’entre 8 i 12 participants.

Els tallers estan impartits per estudiants i docents del centre, que esdevenen referents propers per a les nenes. Lorena Ripoll i Roser Poblet, responsables del projecte i administradora i cap de departament de Formació i Orientació Laboral (FOL) de l’Escola del Treball, respectivament, destaquen la importància d’aquestes figures: “Són referents reals i creïbles que ajuden les alumnes a imaginar-se dins d’una especialitat tècnica. Expliquen la seva experiència, resolen dubtes i, sobretot, transmeten confiança. El seu exemple contribueix a trencar estereotips i a mostrar que la formació professional tècnica és accessible i plena d’oportunitats”, apunta Ripoll.

Els estereotips i la manca de confiança,  els reptes principals

Segons explica Lorena Ripoll, els obstacles principals amb què es troben han estat els estereotips arrelats, la manca de confiança inicial de moltes alumnes, i el desconeixement de les sortides laborals dels sectors tècnics. A això s’hi sumen reptes logístics, com l’ajust d’horaris dels departaments del centre i les famílies participants en els tallers Reals Experience.

“Per superar-los, hem creat espais segurs i participatius, hem donat visibilitat a referents femenins, dissenyant tallers vivencials i treballem braç a braç amb els departaments per facilitar l’organització. La clau és la continuïtat perquè el canvi sigui progressiu i real”, assenyala.

El balanç que fan fins ara del projecte és molt positiu. Tal com explica Poblet, “hem aconseguit que dins el centre, de forma interna, hi hagi una mirada en clau de perspectiva de gènere, un fet especial rellevant en uns estudis de caràcter industrial i digital. D’altra banda, des del punt de vista extern està tenint molt de ressò i validació per part de professionals de l’educació, docents i famílies”.

Tot i això, les responsables del projecte són prudents. “Encara és aviat per parlar d’un canvi. Si bé s’ha produït un augment en la matrícula de noies en alguns cicles, com el CFGM de Construcció, en els darrers dos cursos, no és un creixement estabilitzat. Es tracta d’una cursa de llarg recorregut”, adverteix Poblet.

El projecte ha rebut fa poc el Premio Alianza STEAM – Niñas en pie de ciencia, del Ministeri d’Educació, en la categoria de formació professional de grau superior, per fomentar les vocacions científiques entre les noies. “Ha estat un reconeixement a la feina de tot l’equip i a l’impacte real que estem generant”, destaca Ripoll.

Que vingui del Ministeri d’Educació els ha fet especial il·lusió, i hi dona un valor especial. “És un aval al projecte i al compromís del centre amb la igualtat d’oportunitats. També és un missatge potent per a la comunitat: les iniciatives que promouen la diversitat tenen valor i generen transformació”.

Imatges: Àlex Sánchez Vila, Aitor Rodero i web del projecte EdtWomenDays