Després de les aules d’educació infantil, ara és el torn de les de secundària. Un cop desplegat el canvi de mobiliari i materials de les classes d’I3, I4 i I5, aquest curs s’ha iniciat el procés per fer un pas endavant i renovar ara les aules de 1r d’ESO dels centres públics de la ciutat. Un pas que, segons les previsions, s’ha de començar a notar a partir del curs que ve, quan els centres rebin el nou material.
Com que fins ara aquesta feina només s’havia fet a les aules d’educació infanti, el salt a la secundària suposarà també adaptar i replantejar les experiències recollides fins ara per a un públic molt diferent, com ara els nois i noies que tot just comencen l’ESO. Així ho explica Laura Melchor, cap de la Unitat de Serveis Generals i Manteniment del Consorci, que destaca que “a la secundària, l’aula no és tan important com ho són les relacions que hi ha entre els alumnes, durant l’adolescència és quan es conforma la personalitat i és necessari cuidar la interacció amb les altres persones i, això, amb la gestió de l’espai i la disposició del mobiliari ho podem facilitar o no”.
Aquest canvi, segons Melchor, s’ha de traduir en una redistribució de les classes que faciliti la col·laboració entre l’alumnat, ja que el treball en equip en aquesta etapa educativa és fonamental per als processos d’aprenentatge. Tot plegat, afegeix, la idea és afavorir que es creïn relacions saludables entre els companys i companyes de classe a partir dels treballs compartits: “Que els nois i noies es puguin mirar als ulls amb qui estan treballant i aprenent és fonamental per humanitzar-los i això afavoreix, també, un major benestar en l’alumnat i els docents”.
Amb el treball en marxa a les aules d’educació infantil i secundària, quedarà pendent obrir horitzons per treballar en la renovació d’aules i espais en l’etapa de primària.
Cap a unes aules més comunitàries i amables
Entre els canvis projectats hi ha la substitució de les taules individuals per d’altres de comunitàries o la introducció d’elements com ara sofàs a les aules. Dos canvis, aquests, amb l’objectiu de trencar les dinàmiques de treball clàssiques i afavorir la mobilitat de l’alumnat dins de les aules i fomentar el treball grupal per sobre de l’individual.
A més, explica Melchor, també es preveuen altres canvis com ara substituir els elements que hi ha actualment a les aules per d’altres fets amb materials nobles, com ara la fusta o bé repintar les parets de colors amb tonalitats clares. L’objectiu, explica, és que la suma del color, la disposició del mobiliari o l’ús de fusta natural ajudi a crear espais més amables i acollidors on els nois i noies “s’hi sentin a gust”.