El Congrés de Ciència, destinat a alumnat de primària, i la Mostra de Recerca Jove, per al de batxillerat, són dues experiències consolidades que fomenten la familiarització amb les metodologies de recerca per part de l’alumnat.
“La recerca científica és un instrument indispensable per donar resposta als reptes socials que tenim”. Per Susana Navarro, tècnica de capacitació docent i programes educatius del Consorci d’Educació de Barcelona, aquest és un dels motius principals que justifiquen que l’alumnat conegui les metodologies d’investigació.
A la Convocatòria Unificada de Programes (CUP), hi consten les nombroses propostes que posen la recerca com a eix fonamental. Destaquen, entre d’altres, els programes de Ciència Ciutadana, una iniciativa a través de la qual professorat i alumnat de centres educatius de Barcelona col·laboren amb diversos projectes de recerca científica reals.
Però més enllà de la CUP, hi ha dues experiències consolidades a la ciutat, el Congrés de Ciència, que enguany arriba a l’onzena edició, i la Mostra de Recerca Jove, que ja fa 16 anys que funciona.
Congrés de Ciència
Alumnat i docents de 40 escoles i instituts escola i 23 científics i científiques de diversos centres de recerca i universitats de reconegut prestigi s’han mobilitzat un curs més per fer realitat l’onzena edició del Congrés de Ciència. Enguany va tenir lloc entre el 8 i el 12 d’abril i la temàtica s’ha centrat en el mar, AMB el lema “El mar és vida”.
L’alumnat de les escoles participants han donat a conèixer les seves recerques, que responen totes a preguntes d’investigació com “Per què l’aigua del mar és salada i la del riu és dolça?”; “Barcelona s’inundarà?”; “Com podem evitar que hi hagi més sequera a Catalunya?” o “Què passa amb els plàstics que es llencen al mar?”. Per desenvolupar les recerques, l’alumnat ha seguit el mètode científic i ha estat orientat per investigadors com Laia Cubells, directora mèdica d’Europa a l’empresa de biotecnologia TMAC, que considera que “aquest congrés és una experiència molt positiva perquè fa que l’alumnat visqui el procés de plantejar-se preguntes, buscar respostes i entendre que no passa res si no es troben. És així com funciona la ciència”. “El que és important”, recalca Cubells, “és tenir curiositat i mantenir un esperit crític en tot moment”.
El Congrés de Ciència s’adreça tant a docents com a l’alumnat. Els objectius, en el cas dels docents són, entre d’altres, compartir coneixements i recursos per millorar l’aprenentatge de la ciència i, pel que fa a l’alumnat, estan encaminats a donar solidesa al treball de les ciències experimentals a través del mètode científic.
En aquest sentit, es van dur a terme formacions a càrrec de les expertes en didàctica de la ciència Digna Couso i Èlia Tena, el comunicador científic Salva Ferrer i l’investigador Josep Lluís Pelegrí, entre d’altres. Com a novetat, aquest curs es va organitzar una sessió específica d’art i ciència que va permetre incorporar la vessant artística en el procés d’investigació.
També s’ha continuat potenciant el treball en xarxa amb els docents a través del web Barcelona aprèn ciència, que ha ajudat a orientar de manera més efectiva les recerques i, a més, ha permès seguir les sessions del Congrés en streaming.
“És una molt bona oportunitat perquè l’alumnat pugui entrar en contacte amb el món científic i perquè la feina que es fa a l’escola pugui sortir fora”
Ernest Sitjà, docent a l’Escola Calderón
Ernest Sitjà, docent a l’Escola Calderón, explica que el programa “és una molt bona oportunitat perquè l’alumnat pugui entrar en contacte amb el món científic i perquè la feina que es fa a l’escola pugui sortir fora”. “D’aquesta manera”, afegeix, “els docents podem veure com treballen altres centres, i això ens enriqueix”. La participació dels centres educatius al congrés permet la transferència de metodologies entre docents, així com l’establiment de vincles amb institucions culturals referents en ciència que serveixen per promoure una investigació aplicada en contextos reals. Els Centres de Recursos Pedagògics (CRP) també han tingut un paper clau en el desenvolupament del congrés, tant pel que fa a la formació docent com al suport general de l’organització.
El Congrés de Ciència és una mostra de com els centres educatius de primària cada vegada avancen més el moment per començar a treballar el mètode científic, aprofitant l’espontaneïtat i curiositat dels infants per fer-se preguntes. A la cloenda, l’alumnat va posar de manifest que aquest certamen no només serveix per enriquir les habilitats matemàtiques, científiques, i tecnològiques dels participants, sinó que també millora les seves capacitats lingüístiques, comunicatives, socials i ciutadanes.
Mostra de Recerca Jove
La Mostra de Recerca Jove és un espai on els autors dels treballs de recerca de batxillerat triats pels instituts de Barcelona es troben en un acte que els permet lluir les seves recerques i conèixer les dels altres companys. Enguany es van seleccionar 52 alumnes, que es van organitzar en taules rodones agrupades segons l’àmbit de cada recerca, l’originalitat del producte final o l’aprofitament de les aliances externes.
Belén Carmona és docent a l’Institut Fort Pius i ha tutoritzat “Ser dona negra afrodescendent a Catalunya”, d’Ingrid Borikó, un dels treballs finalista a la Mostra. És la primera vegada que Carmona tutoritza un treball de recerca: “la meva tasca”, explica, “ha consistit bàsicament a acompanyar el procés de recerca, proporcionar bibliografia i ordenar el treball per donar coherència metodològica, ja que l’alumna tenia molt clar l’objectiu del treball des de l’inici”. D’altra banda, l’autora, Ingrid Borikó afegeix que “una de les conclusions principals a les quals ha arribat amb el treball és la importància de mostrar les desigualtats que pateix l’alumnat afrodescendent per manca de referents al sistema educatiu”.
Els treballs de la Mostra de Recerca Jove tenen en comú l’alta qualitat de les investigacions i l’aplicació de mètodes de recerca en diverses àrees de coneixement
Els temes d’enguany han estat diverses: des de la bioètica fins a l’aplicació de la intel·ligència artificial a la traducció, passant per estudis d’història, tecnologia, art o psicologia. En tot cas, però, tenen en comú l’alta qualitat de les investigacions i l’aplicació de mètodes de recerca en diverses àrees de coneixement. I és que l’objectiu de la Mostra de Recerca Jove de Barcelona és el de reconèixer l’esforç i la bona feina de l’alumnat i el professorat que tutoritza treballs de recerca, així com potenciar i difondre les iniciatives que s’estan duent a terme a la ciutat pel que fa a la recerca en el batxillerat.
Anna Díaz, tècnica docent de la direcció d’ensenyaments postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona, explica que la Mostra “és una manera de posar en valor els diferents processos de recerca que aplica l’alumnat en els seus treballs i la feina de tutorització que porten a terme els docents”. També destaca la gran importància que té el fet de “posar a disposició dels centres un espai de trobada que serveixi per conèixer diferents maneres d’enfocar la recerca en diversos instituts”.