Com cada estiu, els mesos de juliol i agost han estat un moment de molta feina a un bon nombre d’escoles i instituts de la ciutat. Encara que professors i alumnes estaven de vacances, l’activitat no s’ha aturat durant aquests mesos. Han estat unes setmanes en què els serveis tècnics del Consorci d’Educació han planificat i concentrat bona part de les obres projectades per a aquest any fins al punt que, de les 164 actuacions de diversos tipus previstes per al 2023, 150 s’han executat durant l’estiu.
Totes aquestes intervencions tenen com a objectiu millorar les condicions de cada equipament i ajudar, així, a l’equivalència entre els centres educatius de la xarxa pública de la ciutat. Una part rellevant d’aquestes actuacions s’inscriuen en el Pla estratègic de millora energètica i sostenibilitat, una de les línies de treball amb què la Direcció d’Equipaments Educatius vol crear entorns més acollidors per a l’aprenentatge i fer edificis més eficients energèticament i més eficaços per combatre les temperatures extremes.
Altres obres destacades d’aquest estiu són també les actuacions de gran format i noves construccions, com ara l’ampliació de l’Institut Escola El Til·ler o la transformació de les antigues instal·lacions de l’Institut Joan Coromines en l’Institut Escola Arts. Aquest darrer centre es va crear fa 5 cursos i actualment ocupa 3 espais diferents, un dels quals és l’emplaçament definitiu. “Aquest estiu s’ha treballat en l’escala d’accés i en la cuina i menjador, unes instal·lacions molt esperades”, ens explica el director del centre Albert Inglès. “Fa temps que convivim amb les obres i és un procés lent i no sempre fàcil, però també hem tingut la oportunitat d’anar definint els espais d’acord amb el projecte. Aquest últim curs vam fer un procés participatiu amb les famílies, docents i alumnat per dissenyar els patis i, per altra banda, la comissió mixta del centre i l’AFA vetlla pel seguiment de la reforma de l’edifici i ajuda que les obres es puguin conciliar amb el dia a dia”, afegeix el responsable del centre. Pel proper curs, les obres ja hauran acabat en tots els espais, des d’infantil fins a secundària, i “això ens permetrà desplegar plenament el treball per comunitats del nostre projecte”.
Per complir aquests reptes, enguany s’ha destinat a obres de tota mena una inversió de 66,7 milions d’euros, 41,4 dels quals provenen de l’Ajuntament de Barcelona, 25,2 del Departament d’Educació i 15,8 dels fons europeus REACT.
Escoles equipades contra les altes temperatures
L’emergència climàtica i l’efecte illa de calor de Barcelona han convertit en una prioritat minimitzar l’impacte de les altes temperatures a les aules. Per això, enguany s’ha ampliat fins als 4 milions d’euros el pressupost per accions d’aquesta mena, una partida que representa 1,5 milions més que els diners invertits l’any passat.
Entre les accions d’aquesta mena hi ha l’impuls de la ventilació natural creuada, la rehabilitació de façanes i cobertes per millorar l’aïllament interior i la climatització puntual d’alguns espais utilitzant l’energia obtinguda amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques.
A més, i també en clau de lluita contra l’emergència climàtica, s’han dut a terme noves intervencions dins del programa «Transformem els patis», per tal de fer d’aquests espais entorns més naturalitzats i amb més alternatives de joc que puguin servir, també, com a refugis climàtics. Al llarg d’aquest estiu s’han enllestit obres en aquesta direcció en 17 centres i, actualment, ja hi ha 58 escoles i instituts barcelonins que han remodelat el pati per adequar-lo com a refugi climàtic. S’espera que de cara a l’any 2030 s’hagi pogut intervenir en els patis de totes les escoles de la ciutat.
Renovació d’interiors, cuines i menjadors
Així mateix, també continua endavant el procés de renovació de mobiliari de les aules públiques de Barcelona iniciat el curs 2020-2021, que fins ara ha incidit en els espais d’I3, I4 i I5 i que s’espera que enguany s’apliqui a les aules de 1r d’ESO. Seguint aquest procés, se substituiran els antics pupitres i cadires per nous elements que permetin un treball més dinàmic i cooperatiu i que predisposin l’alumnat al benestar i la tranquil·litat.
Als canvis a l’interior de les aules se sumen altres accions també amb l’objectiu de millorar l’experiència d’estada als centres, com ara intervencions sobre pintures i revestiments. Unes intervencions que, d’una manera senzilla, contribueixen a crear un entorn més agradable per a l’alumnat i, així, a millorar-ne la disposició a aprendre, alhora que milloren la imatge del centre.
Aquestes millores interiors se sumen a les fetes també en cuines i menjadors com, per exemple, la nova cuina habilitada a l’Escola Poeta Foix (Sarrià-Sant Gervasi) o les instal·lades en els equipaments de nova construcció.