Categories
Ens preparem

Jornada de treball per al nou Pla d’Actuació 2026-2030

El mes d’octubre passat, més de 400 representants de la comunitat educativa de la ciutat es van aplegar a la Sala Gran del Museu Marítim de Barcelona en una jornada de treball per debatre i reflexionar sobre el Pla d’Actuació del Consorci dEducació per als propers cinc anys.

Escoltar les diverses veus, compartir mirades i visualitzar reptes i propostes van ser els objectius duna jornada de treball en què van assistir 278 direccions de centres d’ensenyaments obligatoris i postobligatoris, 95 responsables dels serveis educatius i dels serveis centrals del Consorci d’Educació i 35 representants de la inspecció educativa, de l’Ajuntament de Barcelona i del Departament dEducació i Formació Professional.

La trobada arriba després de diverses sessions participatives que, els últims mesos, han tingut lloc amb les juntes de direccions, els serveis educatius i les direccions dels serveis centrals del Consorci. Al llarg d’aquestes sessions prèvies s’ha definit el marc estratègic amb 12 objectius. Uns objectius que, segons va recalcar la gerenta del Consorci d’Educació, Anna Terra, en l’obertura de la jornada, “hem definit conjuntament, s’alineen amb els objectius departamentals i s’ajusten a la singularitat i realitat educativa de Barcelona”.

Copsar la diversitat de realitats i compartir propòsit

Al llarg d’un matí, es van alternar moments plenaris amb espais de debat focalitzats. Sota la pregunta “L’educació a Barcelona: d’on venim i on som?”, la primera part va consistir en converses dinamitzades en cada una de les 33 taules que omplien la Sala Gran de les Drassanes. Una radiografia de dades que explica l’educació avui a Barcelona i el marc sociodemogràfic de la ciutat van ser el punt de partida d’aquests diàlegs inicials. La diversitat de territoris, nivells educatius i perfils professionals dels membres de cada taula va donar l’oportunitat d’escoltar i intercanviar punts de vista compartits, però també de conèixer les singularitats de cadascú.

Aterrar 12 objectius en mesures i accions

La segona part de la jornada es va traslladar a les aules de l’edifici de lAssociació de Mestres Rosa Sensat i del CESIRE per acollir els tallers on es van debatre, de manera focalitzada, cadascun dels objectius estratègics a fi d’aterrar-los en mesures i accions. La millora educativa, l’educació inclusiva i l’equitat, la desburocratització, l’abordatge del català en un marc social plurilingüe, la formació postobligatòria (FP, formació al llarg de la vida…) o els equipaments educatius van ser alguns dels focus que van centrar els debats de la jornada.


A partir de les idees recollides, sacabaran de concretar i consolidar les línies d’acció del pla. Abans d’acabar l’any, es faran algunes sessions en format més reduït per aprofundir en la concreció de les propostes recollides dalguns eixos, com, per exemple, l’abordatge de les competències lingüístiques i, en concret, del català, l’educació inclusiva o, també, l’educació al llarg de la vida. Es preveu que, a principis del 2026, s’aprovi el nou Pla d’Actuació que ha de marcar les fites de futur de l’educació pública a la ciutat de Barcelona.