Categories
Entrevista a...

Què ha estat el millor d’aquests mesos?

Jo em quedo amb la complicitat i l’agraïment de les famílies. Tenim un alumnat amb trastorns mentals greus, i el confinament no ha estat fàcil. La nostra presència i constància via telemàtica i telefònica l’han agraït molt les famílies, i ens ho han fet notar.

Pots compartir un moment que t’hagi emocionat?

Un grup de famílies van decidir fer uns vídeos amb els seus fills i enviar-nos-els. Encara se’m posa la pell de gallina. Rebre aquell vídeo ens va fer plorar a molts, perquè veies els nens i nenes que tenen autisme molt expressius, i va ser molt gratificant. Treballem poc per l’agraïment. Sabem que hi és, però quan es fa explícit és una bomba.

Què canviaries o milloraries d’aquests mesos?

Una de les coses que han quedat clares és que educació no és instrucció. És acompanyar. I tenim una societat que no acaba de funcionar. Potser és cert que no tot ha anat rodat amb els ordinadors, les beques menjador… Però al final aquesta crisi ens ha superat a tots. La pandèmia ha posat més de manifest que mai que no podem seguir vivint d’aquesta manera, amb una economia que està per sobre de les persones, de l’educació… Si hem de ser crítics és amb el sistema social.

“Més d’una vegada, vam anar a buscar els alumnes als barris per animar-los i preparar-los per tornar”

Pots compartir un moment difícil? Com l’heu superat?

Hi ha hagut ganes de venir, però també pors. I haig de confessar que, tot i que el compromís i la professionalitat docent sempre hi han estat, en aquests mesos s’ha demostrat que hi ha una capacitat d’iniciativa i compromís per la feina molt important. Després del confinament, més d’una vegada l’equip va anar a buscar els alumnes als barris per animar-los i preparar-los per a la tornada. Alguns tenien por i no volien venir, i trobar-se amb ells abans ha capgirat la situació. La por és una cosa que treballem molt a Vil·la Joana, i hem reforçat el treball d’estar al costat, el vincle, la confiança…

“Demano més temps per reflexionar. Cal recuperar aquest esperit crític”

Quin desig demanaries per al 2021?

En demano tres. Primer demano que les festes passin de pressa i de la millor manera. Segon, demano més temps per reflexionar. Els centres hem passat a fer molt i a reflexionar menys. I cal recuperar aquest esperit crític de la institució educativa. I, finalment, demano per a les 34 escoles d’educació especial de Barcelona que el 2021 sigui l’any per desplegar el decret d’inclusió de 2017.