El projecte de transformació de la Zona Nord en tres xifres…
el 85% de l’alumnat de 1r d’ESO s’ha quedat al seu institut escola
4 nous instituts escola s’han posat en marxa a la Zona Nord
1.160 és el nombre d’alumnes que escolaritzen els nous instituts escola
Aquest curs 2024-2025 les escoles Mestre Morera, Ferrer i Guàrdia, Ciutat Comtal i Elisenda de Montcada han passat a ser instituts escola en el marc del projecte de transformació global dels barris de la Zona Nord: Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana. Ha estat una aposta per afavorir la igualtat d’oportunitats per a l’alumnat de la zona, que té l’índex més alt de vulnerabilitat social de la ciutat i, a la vegada, reforçar la seva oferta educativa. S’ha fet amb un abordatge global que donarà resposta a la seva singularitat i que inclou un suport més intensiu des de l’equip tècnic de Zona Nord del Consorci d’Educació, del Pla de Barris i del districte de Nou Barris.
En aquest procés de transformació, els quatre centres compten amb l’acompanyament i el suport d’un equip integrat per diversos professionals, entre ells els de l’Equip d’Assessorament Pedagògic (EAP), una assessora de llengua, un assessor pedagògic, i la mateixa coordinadora territorial del Consorci d’Educació de Barcelona. També s’afegirà a l’equip un/a treballador/a social i un perfil d’atenció a les famílies i a les secretaries dels centres educatius.
Amb l’Elisenda Roda, directora de l’Institut Escola Mestre Morera, i el Toni Cívico, director de l’Institut Escola Elisenda de Montcada, parlem de com estan vivint aquest procés des dels seus centres.
Com heu acollit aquest projecte de transformació de la zona als vostres centres?
Elisenda Roda. Molt bé! Fa molt temps que es demanava passar a ser institut escola des de l’AFA i des de les famílies, fa més de 10 anys. I ha estat un regal poder seguir acompanyant l’alumnat fins a quart d’ESO. Estem molt contentes. Això suposa una transformació educativa, i no només a l’ESO, perquè ens estem repensant coses a infantil i a primària amb aquesta visió de transformació.
Toni Cívico. Amb molta il·lusió perquè ho perseguíem des de fa molts anys. Tot i que ha estat un any complicat pel concurs de trasllats, amb un bon nombre de persones noves a primària i set més a secundària, però hi ha molt bona predisposició per part de tothom i anem treballant l’encaix.
Quins passos s’estan seguint per convertir els centres en instituts escola? Considerant aspectes com l’organització, la pedagogia, la formació i la gestió…?
Elisenda Roda. El curs passat vam tenir moltes reunions, vam visitar diferents centres i això ens va donar pistes i ens va situar. En el nostre cas al juliol la coordinadora de secundària va poder començar a construir la nova mirada, cap on havíem d’anar, què no volíem i què volíem, com ara tornar als llibres o almenys que a primer i segon hi hagués una continuïtat pedagògica, hem creat caixes d’aprenentatge… I també a nivell organitzatiu, teníem molt clar que havíem de tenir espais de trobada de primària i secundària, que els docents de secundària havien d’entrar a fer suport a primària, i a la inversa. I que els docents de secundària havien de fer classe a primària, perquè som una escola institut: una escola que creixem i ens fem institut. I tota l’organització, com els horaris per poder compartir amb secundària, ha estat un repte. Ens trobem cada setmana amb l’equip de docents per construir una mirada conjunta, sense perdre l’essència del nostre projecte. Per a nosaltres la idea d’equitat és el més important.
Toni Cívico. A nivell organitzatiu, en el cas de la plantilla hi ha hagut moltes complicacions, fins a l’1 de setembre, per exemple, no vam saber si teníem coordinador pedagògic. Però estem creant dinàmiques de creixement i d’encaix de primària i secundària seguint el nostre projecte pedagògic, adaptant-lo a les dinàmiques de secundària. Amb una plantilla nova es complicat, ho estem treballant, buscant encaixos.
Elisenda Roda: “La dificultat més gran és que si es necessiten recursos específics, aquí les famílies no se’ls poden permetre i per això aquest acompanyament és molt important…“
De quina manera l’acompanyament de l’equip tècnic està influint en el procés de transformació dels centres? Quin impacte positiu pot tenir per a vosaltres comptar amb un suport educatiu més proper?
Elisenda Roda. La dificultat més gran és que si es necessiten recursos específics, aquí les famílies no se’ls poden permetre i per això aquest acompanyament és molt important.
L’impacte és molt gran! L’equip d’assessorament psicopedagògic que ve setmanalment està format per molt bons professionals, amb un gran recorregut, i ens estan ajudant molt. Sents que t’estan acompanyant, no ens jutgen en cap moment, i venen veritablement a sumar. Al Morera estem molt acostumades a formar-nos, a ser molt crítiques i exigents amb nosaltres, i és un regal tenir un assessor psicopedagògic que ha pogut anar per les aules i ens ajudarà amb els nostres punts febles. O l’assessora LIC que ens donarà un cop de mà amb la lectoescriptura. Tenir un extern amb el que pots comptar i que ha vingut a ajudar-te és un luxe, per nosaltres és un regal.
Toni Cívico. S’agraeix molt. L’assessor pedagògic fa que la nostra feina sigui més eficient. Ens fa veure a llarga distància, l’acompanyament des de la seva experiència ens està ajudant molt. El fet de tenir suport educatiu amb dedicació diària és molt positiu. Amb l’equip tècnic estem fent reunions mensuals on compartim experiències i reflexionem conjuntament com treballar temes concrets com el creixement de l’ESO. I són molt profitoses. Per a nosaltres ha estat molt important l’acompanyament de la coordinadora territorial, la Judit Rifà. Sempre hi és per a qualsevol cosa que necessitem i s’agraeix molt. Ha estat clau en tot el procés de transformació.
Com ha rebut la comunitat educativa el projecte de transformació educativa? I les famílies??
Elisenda Roda. Tothom l’ha rebut molt bé. A nivell de claustre estem treballant l’encaix de les diferents visions. Estem en el procés, perquè ha vingut molta gent que ha aprovat oposicions i que està de pas. Però estem treballant moltes dinàmiques de cohesió i espais per poder-nos conèixer. I les famílies estan molt contentes perquè és el que volien. Amb elles hi ha molta comunicació, hi ha dues delegades per classe, i si hi ha alguna cosa que no entenen els ho anem explicant.
Toni Cívico. Les famílies molt bé, dels 44 alumnes que havien passat a primer d’ESO només n’han marxat fora tres per qüestions de canvi de domicili o de germans en algun centre concret. Els altres cursos ens marxaven la meitat, així que el pas a institut escola ha tingut un impacte molt positiu. Les famílies tenen una confiança en nosaltres i el nostre projecte, i volen que seguim acompanyant-los.
Toni Cívico: “L’assessor pedagògic fa que la nostra feina sigui més eficient. Ens fa veure a llarga distància, l’acompanyament des de la seva experiència ens està ajudant molt.“
Quins són els vostres reptes per al 2025?
Elisenda Roda. Començo nou projecte de direcció, i amb l’equip pensem fer una transformació educativa profunda a infantil i primària. I seguir construint l’ESO amb aquesta mirada, amb equitat educativa i equitat cultural que defineix el nostre projecte. A partir d’aquí, anar buscant el camí per poder fer-lo realitat. Estem visitant instituts escola i escoles per anar agafant model i arrelar-lo en la nostra realitat. Som una escola institut -ens agrada definir-nos així- que no creiem en el paternalisme. Sabem que tenim alumnat vulnerable, però això no vol dir que no demanem a cadascun d’ells l’excel·lència a la qual poden arribar. Si projectes en ells una confiança i unes expectatives, segur que aquest alumnat tindrà un futur millor.
Toni Cívico. El nostre repte ara és seguir cohesionant l’equip educatiu i acabar de perfilar el projecte educatiu de centre. I estem enfocats en la gestió de conflictes. Ens hem trobat que l’alumnat a ESO ens demana un esforç en la gestió emocional que fins ara no calia, tot i que amb ells ja hi tenim el vincle.
Elisenda Roda: “Ens trobem cada setmana amb l’equip de docents per construir una mirada conjunta, sense perdre l’essència del nostre projecte. Per a nosaltres la idea d’equitat és el més important.”