Categories
Entrevista a...

En què estàs treballant?

Al centre on soc, des de fa gairebé 5 anys, formo part de la família de comerç i màrqueting. Actualment soc coordinadora de grau mitjà i també faig docència en el cicle d’activitats comercials orientades a la moda. De fet, som un dels dos centres de Catalunya que fem aquesta especiali-tat. És un cicle que va respondre a la demanda del sector per a una especialització que donés més coneixement de com s’elaboraven les peces de roba o com tenir-ne cura.

Ara mateix, imparteixo comerç electrònic i faig el mòdul professional de síntesi, en què l’alumnat ha d’aplicar aprenentatges a necessitats o reptes de les empreses o entitats on fan pràctiques. Ho fem a través d’aprenentatge basat en projectes i, per exemple, ara per Nadal hem fet des d’una recollida de joguines solidàries per a entitats del barri fins al disseny d’una campanya per a la gimcana de Nadal de l’associació de comerços d’Horta-Guinardó ambientada en la sèrie El Juego del Calamar, tot un repte!

Quines seran les fites clau per al proper any?

Els dos últims cursos han estat molt complicats per la semipresencialitat. Els adolescents han estat els grans oblidats. No hem trobat la manera de fer-los costat i ara, des del centre estem prioritzant ajudar-los perquè puguin tornar al 100%, a més de cuidar-nos també entre companys.

En aquest sentit, nosaltres sempre estem atents a què hi ha al voltant per incorporar-ho a les aules. Ara estem en un projecte amb la Fundació Exit per reforçar les soft skills, o competències personals i transver-sals que formen part del currículum, que poden ajudar-nos en aquest acompanya-ment dels joves. Que professionals d’una empresa com IBM, per posar un exemple, els expliquin habilitats de lideratge i autonomia és un estímul per a l’alumnat, ho viuen diferent.

I d’altra banda, estem en un moment molt interessant. Sempre he estat molt convençuda del valor de l’FP i penso que el proper curs serà l’any de la formació professional. La demanda està creixent molt i la societat comença a veure i reconèixer l’FP com una opció a tenir en compte, fins i tot per davant de la univers-sitat. Hem de poder satisfer la demanda i l’alumnat ha de trobar plaça als centres.

“Els canvis empresarials i de digitalització van molt més enllà del context de pandèmia.”

Quins reptes planteja el teu àmbit?

Ens plantegem acompanyar els joves cap al seu èxit, el que vulguin tenir ells. Hem de saber adaptar-nos i acompanyar-los en el seu camí. I això vol dir canviar i saber adaptar els nostres estudis a la societat i a una realitat que està canviant. Els canvis empresarials i de digitalització van molt més enllà del context de pandèmia. Hem d’identificar projectes reals, què funciona a l’empresa i portar-ho a l’alumnat.

Què t’aporta o quin significat té per a tu treballar en equip?

El treball en equip ho és tot. No hi ha un àmbit que no tingui treball en equip. Des del primer moment que entres a l’aula fas equip amb l’alumnat, després fem que l’alumnat treballi en equip construint a l’aula i, lògica-ment, també treballem en equip com a equip docent… I fora del centre, seguim fent equip amb els centres que ens trobem en grups de treball i xarxes d’innovació, de relacions amb empreses… sense treball en equip no es pot entendre l’educació!

Ah! I des de fa un mes i mig hem creat unes xarxes sectorials a l’FP de Barcelona. Jo soc coordinadora de la xarxa del sector d’activitats empresarials i la idea és que els centres que fem cicles similars treballem junts per pensar respostes a les necessitats amb una mirada específica de ciutat.

“Hem creat unes xarxes sectorials a l’FP per pensar i coordinar-nos amb mirada de ciutat.”

Què és el que més et motiva de la teva feina?

Els alumnes. La veritat és que em donen molta energia! Moltes vegades t’enfades a classe i els has de cridar l’atenció… Però fins i tot aquests dies esgotadors jo m’ho passo superbé! Tinc una sort brutal de treballar en una feina que m’agrada i em motiva moltíssim. I a més, aprens molt de l’alumnat. T’aporten moltíssim. Jo cada curs faig una llista de Spotify amb l’alumnat: jo els ensenyo la meva música i ells m’ensenyen què els agrada escoltar. Ser professora és una sensació molt xula!

Què li demanes al 2022?

Doncs primer, molta salut per tothom. I, sobretot, molta salut mental per als joves. A poc a poc es va desestigmatitzant la salut mental i els joves en parlen d’una manera més natural, cosa que ens ensenyen als adults. I en l’aspecte professional, voldria que l’FP segueixi creixent i més gent s’adoni que és una gran opció!