Categories
En xarxa

Tastets laborals: oportunitats en xarxa per continuar formant-se després de l’ESO

Prop de 9 de cada 10 joves troben el seu itinerari formatiu i continuen formant-se gràcies a la participació en estades formatives en empreses i entitats, un projecte en xarxa pel qual aquest curs hi han passat més de 160 joves de la ciutat i que ha comptat amb la col·laboració de més de 200 empreses.

El passat 3 juny va tenir lloc l’acte de cloenda del Programa de Diversificació Curricular (PDC), una jornada que va celebrar els aprenentatges i vivències dels 163 noies i nois que hi han participat aquest curs 2024-2025. Aquest programa ofereix estades formatives en empreses o entitats amb la finalitat d’orientar i estimular la continuïtat formativa a estudiants de 3r i 4t d’ESO. Es tracta d’alumnat de 14 a 16 anys, sovint nouvingut o en situació de vulnerabilitat, que es troba en l’últim tram de l’educació obligatòria i que presenta dificultats d’aprenentatge i un alt risc d’abandonament. Les estades són quadrimestrals en empreses o entitats del seu barri, estructurades en 10 hores setmanals que no poden representar més del 40 % de l’horari lectiu.

“Sortir de l’aula i entrar en contacte amb el món laboral suposa, per a aquest alumnat, una bombolla d’aire fresc. L’entorn és nou i real, i, tot i que no hi ha una relació laboral, se’ls exigeix responsabilitat, puntualitat, bona presència… en definitiva, hàbits i tasques que els fan sentir valorats i reconeguts”, explica Yolanda Almirall, coordinadora del programa a la direcció d’ensenyaments postobligatoris i règim especial del Consorci d’Educació de Barcelona. És per això que els “tastets laborals” s’han consolidat com una mesura efectiva de lluita contra l’absentisme i l’abandonament, a la vegada que serveix també com a proposta orientadora per a les següents etapes formatives, ja que les estades formatives obren noves perspectives i horitzons a aquest perfil d’alumnat.

Els resultats del programa són prou notoris. Com a experiència individual, aquestes estades suposen una motivació i un al·licient perquè l’alumnat participant continuï aprenent en un context diferent i acabi assolint les competències bàsiques de l’ESO. El 75 % de l’alumnat participant es gradua d’ESO i el 85 % continua formant-se en les etapes posteriors, sigui a través d’un grau mitjà o sigui a través d’un PFI.

Ara bé, articular aquesta oferta d’estades tampoc és fàcil. El PDC és un projecte que es vertebra en xarxa i col·laboració amb el territori. A més del sistema educatiu, la participació de l’àmbit municipal és clau per apropar-se i arribar a les empreses i entitats que ofereixen les estades: “El repte és que les empreses i entitats vulguin participar en aquesta proposta. No oferim alumnat en pràctiques, perquè en realitat no tenen cap formació professional. I, a més, necessiten l’acompanyament i la supervisió d’un adult referent en el lloc on fan l’estada. És per això que agraïm molt la implicació de les empreses que s’ho creuen i ho entomen com una responsabilitat social. Justament amb aquesta intenció, fa just un any vam posar en marxa un segell per reconèixer i visibilitar el valor d’aquestes empreses i entitats com a agents col·laboradors del programa”, explica Almirall.


Manoli Vega (esquerra), Amalia Pintassilgo (centre) Yolanda Almirall (dreta)


«Fa set anys que participem en aquest programa. És important que els nois i noies coneguin el món laboral de la botiga, que és una cosa que s’està perdent. Les empreses hem de confiar en la gent jove i donar-los oportunitats».

Manoli Vega, responsable de la secció de papereria de Casa Piera (entitat col·laboradora)


«M’ha aportat molt de coneixement del tipus de papers, textures… i m’ha ajudat molt a relacionar-me més amb la gent. Ho recomanaria perquè és una bona oportunitat per començar a treballar». 

Amalia Pintassilgo, alumna de l’Institut Miquel Tarradell (Ciutat Vella)


«Els orientadors i orientadores dels centres de secundària fan una funció clau orientant el seu alumnat i ajudant-los a explorar i trobar el seu itinerari de futur».

Yolanda Almirall, coordinadora del programa a la direcció d’ensenyaments postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona