Prop de 9 de cada 10 joves troben el seu itinerari formatiu i continuen formant-se gràcies a la participació en estades formatives en empreses i entitats, un projecte en xarxa pel qual aquest curs hi han passat més de 160 joves de la ciutat i que ha comptat amb la col·laboració de més de 200 empreses.
El passat 3 juny va tenir lloc l’acte de cloenda del Programa de Diversificació Curricular (PDC), una jornada que va celebrar els aprenentatges i vivències dels 163 noies i nois que hi han participat aquest curs 2024-2025. Aquest programa ofereix estades formatives en empreses o entitats amb la finalitat d’orientar i estimular la continuïtat formativa a estudiants de 3r i 4t d’ESO. Es tracta d’alumnat de 14 a 16 anys, sovint nouvingut o en situació de vulnerabilitat, que es troba en l’últim tram de l’educació obligatòria i que presenta dificultats d’aprenentatge i un alt risc d’abandonament. Les estades són quadrimestrals en empreses o entitats del seu barri, estructurades en 10 hores setmanals que no poden representar més del 40 % de l’horari lectiu.

“Sortir de l’aula i entrar en contacte amb el món laboral suposa, per a aquest alumnat, una bombolla d’aire fresc. L’entorn és nou i real, i, tot i que no hi ha una relació laboral, se’ls exigeix responsabilitat, puntualitat, bona presència… en definitiva, hàbits i tasques que els fan sentir valorats i reconeguts”, explica Yolanda Almirall, coordinadora del programa a la direcció d’ensenyaments postobligatoris i règim especial del Consorci d’Educació de Barcelona. És per això que els “tastets laborals” s’han consolidat com una mesura efectiva de lluita contra l’absentisme i l’abandonament, a la vegada que serveix també com a proposta orientadora per a les següents etapes formatives, ja que les estades formatives obren noves perspectives i horitzons a aquest perfil d’alumnat.
Els resultats del programa són prou notoris. Com a experiència individual, aquestes estades suposen una motivació i un al·licient perquè l’alumnat participant continuï aprenent en un context diferent i acabi assolint les competències bàsiques de l’ESO. El 75 % de l’alumnat participant es gradua d’ESO i el 85 % continua formant-se en les etapes posteriors, sigui a través d’un grau mitjà o sigui a través d’un PFI.
Ara bé, articular aquesta oferta d’estades tampoc és fàcil. El PDC és un projecte que es vertebra en xarxa i col·laboració amb el territori. A més del sistema educatiu, la participació de l’àmbit municipal és clau per apropar-se i arribar a les empreses i entitats que ofereixen les estades: “El repte és que les empreses i entitats vulguin participar en aquesta proposta. No oferim alumnat en pràctiques, perquè en realitat no tenen cap formació professional. I, a més, necessiten l’acompanyament i la supervisió d’un adult referent en el lloc on fan l’estada. És per això que agraïm molt la implicació de les empreses que s’ho creuen i ho entomen com una responsabilitat social. Justament amb aquesta intenció, fa just un any vam posar en marxa un segell per reconèixer i visibilitar el valor d’aquestes empreses i entitats com a agents col·laboradors del programa”, explica Almirall.
Com valores l’experiència en el programa?

Manoli Vega (esquerra), Amalia Pintassilgo (centre) Yolanda Almirall (dreta)
Manoli Vega, responsable de la secció de papereria de Casa Piera (entitat col·laboradora)
«M’ha aportat molt de coneixement del tipus de papers, textures… i m’ha ajudat molt a relacionar-me més amb la gent. Ho recomanaria perquè és una bona oportunitat per començar a treballar».
Amalia Pintassilgo, alumna de l’Institut Miquel Tarradell (Ciutat Vella)
«Els orientadors i orientadores dels centres de secundària fan una funció clau orientant el seu alumnat i ajudant-los a explorar i trobar el seu itinerari de futur».
Yolanda Almirall, coordinadora del programa a la direcció d’ensenyaments postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona