Categories
Èxits compartits

En marxa els quatre nous instituts de formació professional de la ciutat

Parlem amb els directors que lideraran aquest gran pas cap a l’Horitzó 2030 de la formació professional barcelonina per conèixer el projecte de l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron; l’Institut de Seguretat, Prevenció i Mobilitat de Barcelona; l’Institut de Serveis a les Empreses de Barcelona i l’Institut del Disseny i Arts Gràfiques de Barcelona.

Els centres de formació professional de Barcelona neixen d’una concepció que trenca amb la realitat preexistent d’instituts atomitzats que generaven una oferta disgregada. En contraposició a aquest escenari, els darrers anys s’ha anat teixint una xarxa de grans centres especialitzats, imbricats en l’ecosistema laboral i empresarial del seu sector i amb la integració de tot l’itinerari formatiu postobligatori. Aquest fet permet tirar endavant una oferta robusta, i fa que l’alumnat pugui visualitzar la realitat laboral del sector en el qual es forma. Tot plegat és el que inspira el Pla Director de la Formació Professional a Barcelona, el resultat del qual s’agrupa sota la marca Be_Pro.

Les xarxes Be_Pro permeten que les sinergies entre els diversos actors que prenen part en la formació professional repercuteixin també en els docents, que poden estar en contacte fàcilment amb professionals del seu àmbit. La majoria dels instituts s’han concebut amb un partenariat o amb empreses col·laboradores que participen de manera activa en la formació dels estudiants. Aquestes aliances fan que els centres puguin disposar de la seva expertesa i que tant l’alumnat com el professorat tinguin oportunitats de fer estades a les empreses o institucions del seu àmbit.

Ester Giró, directora de l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron

Com entomes la direcció de l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron?

Tenir la possibilitat d’obrir un centre des de zero és molt bonic, tot i que la implicació que suposa és molt exigent. Ho entomo com un repte personal i professional.

Què en penses del Pla Director de la Formació Professional?

És una idea que comparteixo. És important visualitzar a la ciutat tota l’oferta d’FP i els partners vinculats a l’àmbit. Dona rellevància a la tasca de tots els agents vinculats amb l’FP i a la necessitat d’una relació estreta entre empresa i centre.

Quin objectiu us marqueu per a aquest primer any?

Per a aquest primer any volem aconseguir desenvolupar el curs amb els recursos necessaris per a tothom, definir la línia pedagògica identitària del centre i projectar-nos cap al futur amb totes les possibilitats que proporcionen els centres d’FP integrats.

En quines línies us centrareu?

Per tal de formar els professionals ens cal posar l’alumnat al centre de l’aprenentatge. Per això volem potenciar l’orientació acadèmica i personal, així com l’aposta per les evidències que garanteixen millores en l’aprenentatge.

L’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron ofereix ensenyaments vinculats a l’àmbit sanitari que provenen, en molts casos, de l’Institut Vall d’Hebron, l’Institut La Guineueta, l’Institut Flos i Calcat i l’Institut Moisès Broggi. Com ha estat, aquest procés?

Els canvis mai agraden i sempre s’hi ofereix resistència. Cada centre ho ha viscut diferent. Però, en general, la idea de tenir un centre d’àmbit sanitari, agrada i engresca. Al principi pot ser dur, però quan veus que les coses van a millor, l’angoixa inicial acaba convertida en il·lusió.


Josep Moratal, director de l’Institut de Seguretat, Prevenció i Mobilitat de Barcelona

Què en penses del Pla Director de la Formació Professional?

Per mi és un encert, crec que feia temps que era un tema candent, es veia clarament que els centres que tenen ESO i FP no acaben de funcionar. Era evident, veient els canvis socials i tecnològics, que calien centres alineats amb el mercat. Si els centres s’especialitzen, això fa que puguin apropar-se al mercat laboral. Ara, la distància entre centre i realitat laboral s’ha escurçat molt. Aquests centres precisament es lliguen al sector productiu i l’alumnat el té molt a prop.

A què dona resposta l’Institut de Seguretat, Prevenció i Mobilitat de Barcelona?

El centre respon a una vocació latent en el mercat: totes aquelles persones que es volen dedicar a les forces i cossos de seguretat de la Generalitat i de l’Estat. No hi havia cap centre que recollís aquesta vocació. Les xifres ens demostren que hi havia aquesta vocació, i, de fet, la demanda que hem tingut ho demostra.

Com és el vostre centre?

És un centre integrat, i, per tant, professionaliutzador. Els estudiants han de tenir molt clar que aquí venen a formar-se com a professionals. Imbuïm també una sèrie de valors d’acord amb el nostre sector. És un institut on l’estudiant percep immediatament la importància de les habilitats transversals que aquests professionals necessiten.

Quina consideres que és la tasca més rellevant?

El que fem és donar resposta a la vocació de totes aquelles persones que volen treballar en el nostre sector. Nosaltres no formem bombers i policies: el que fem és recollir els professionals que tenen ganes de formar-se en la seguretat i acompanyar-los en aquest procés maduratiu. Els obrim les portes en diversos àmbits, com la seguretat privada o la protecció civil.


Anna Maria de la Cuesta, directora de l’Institut del Disseny i Arts Gràfiques de Barcelona

Com valores el Pla Director de la Formació Professional a Barcelona?

Jo veig que és un model que aglutina el talent dels centres perquè unifica la formació del mateix sector en un institut. Això potencia el talent vinculat a aquest sector. Estar en contacte amb el teixit productiu et permet identificar les necessitats de formació de les empreses i treballar les habilitats que requereixen els alumnes. Barcelona és una ciutat molt vinculada al disseny, amb molts artistes i centres. D’això ens en volem aprofitar.

El vostre centre és singular, perquè que compagina educació especial i formació professional. Com és el vostre centre?

L’Institut del Disseny i Arts Gràfiques de Barcelona és un projecte de transformació del Centre d’Educació Especial Pont del Dragó, que durant 37 anys ha ofert a l’alumnat d’educació especial formació professionalitzadora. Ara l’ampliem amb oferta per a tot l’alumnat, per tant l’experiència en l’FP la conservem. Oferim una formació basada en les necessitats de formació de l’alumnat en aquest sector. Treballem perquè l’alumnat sigui el màxim de competent, professionalment i socialment. I és que les empreses no només valoren la formació de l’alumne, també volen professionals disposats a aprendre i millorar en les seves habilitats.

Quins reptes teniu per de cara als anys vinents?

Ens agradaria ser un institut referent en les arts gràfiques a Barcelona, com altres centres referents en el sector. Que a Barcelona, quan es pensi en les arts gràfiques, es pensi també en el nostre centre.

Quina formació oferiu?

La formació que oferim està relacionada amb tota mena de productes per ser impresos o ser difosos en plataformes web. Òbviament, té a veure amb el disseny, però sempre vinculat al material que servirà per fer difusió. Formem professionals que podran fer de tècnics de preimpressió, tractament de textos, maquetació, compaginació digital… Poden preparar materials per a edicions web i disseny multimèdia i treballar en la comunicació gràfica interactiva.


Raúl Martín, director de l’Institut de Formació Empresarial de Barcelona

Com valores el Pla Director de la Formació Professional a Barcelona?

A mi m’entusiasma aquest model, és una idea genial. He estat als Països Baixos, on tenen un model molt consolidat de generar grans centres d’FP a imitació d’un campus universitari, i funciona molt bé: Tot són avantatges, l’alumnat té una oferta molt més gran, des de matí o tarda, fins a matèries optatives, accés a una oferta d’empreses més grans, molta més variació de professorat… Els docents també estan entusiasmats de formar part d’un projecte més gran.

Com estan sent aquestes primeres setmanes de vida del centre?

Els inicis tenen els seus reptes. La dificultat és generar quelcom nou, fins i tot els que hem treballat aquí, ens hem de conèixer, ens hem d’adaptar, hem de generar noves estructures de funcionament, ens hem de donar a conèixer a les empreses del nostre entorn… Quan comences un projecte no funciona tot perfectament, s’ha d’anar ajustant, i això comporta un esforç molt gran.

Quins objectius tens a mitjà termini?

M’encantaria ser un centre integrat de formació professional, ja que això et dona més recursos i més projecció. Per fer-ho has de complir una sèrie de requisits, però necessitem un temps per aconseguir-ho. És un objectiu a dos anys vista.

Què destacaries del teu centre?

El nostre centre es vol caracteritzar per un tret d’identitat, que és l’atenció a la diversitat i tenir en compte les necessitats d’orientació i d’atenció psicosocial. L’alumnat ho requereix cada vegada més. També volem ajudar-los a inserir-se en el món laboral i a fer una bona tria. El leitmotiv del nostre centre són les persones i el nostre paper com a centre és formar-les, però també tenim el deure d’acompanyar-les.