Aquest curs 2025-2026, els instituts escola de la ciutat de Barcelona han encetat un nou espai comú de treball, intercanvi i formació que vol donar resposta a les seves necessitats. El 21 de novembre passat, la primera jornada de treball en xarxa va donar el tret de sortida a aquest nou marc de col·laboració, que es proposa reforçar la coordinació entre centres i impulsar una cultura organitzativa pròpia.
La jornada d’instituts escola, que va tenir lloc a l’Institut d’Indústria Sostenible de Barcelona, va reunir per primera vegada els equips directius dels 26 instituts escola actuals i dels tres centres que s’hi incorporaran els pròxims cursos amb un objectiu compartit: construir un espai estable de trobada per donar resposta a les seves necessitats. S’hi van assentar les bases d’una dinàmica de treball que, a través d’un parell de trobades a l’any, vol enfortir la xarxa d’instituts escola i compartir experiències, reptes i pràctiques que reforcin la continuïtat educativa dels 3 als 16 anys.
En la darrera dècada, el model d’institut escola ha experimentat un creixement sostingut a la ciutat de Barcelona. Dels dos centres existents el curs 2015-2016, s’ha passat als 26 actuals, amb la previsió que les escoles Mallorca, Xirinacs i Cal Mallol s’hi incorporin abans del 2030. El Consorci d’Educació ha impulsat la creació d’instituts escola per garantir la coherència pedagògica del pas de primària a secundària, ja sigui per creixement de l’escola, per transformació de centres o per integració a la xarxa pública.
A Barcelona hi ha 26 dels 121 instituts escola de tot Catalunya, i representen una part significativa del sistema educatiu públic de la ciutat, ja que escolaritza el 14 % de l’alumnat de primària, el 16 % de secundària i el 18% de 1r d’ESO.
Principals reptes i bones pràctiques
Duran tla jornada del 21 de novembre es van presentar les dades actuals de la situació dels instituts escola a Barcelona i es van tractar els seus principals reptes, com la coherència del projecte educatiu 3-16, l’orientació a postobligatòria o la construcció d’una cultura de centre compartida.
També es va posar en comú l’experiència de l’Institut Escola Els Pinetons de Ripollet a través del director, Carles Gràcia, que va posar l’accent en el sentit dels instituts escola, com una aposta clara per la continuïtat educativa. En la seva intervenció va destacar la importància de construir una cultura organitzativa pròpia que permeti compartir una mateixa mirada i un projecte educatiu comú al llarg de totes les etapes.
Una part de la jornada es va dedicar al treball de la lectura 3-16 amb el Pla Lector, una bona pràctica educativa que treballa la lectura de manera continuada i coherent al llarg de totes les etapes i permet donar sentit i continuïtat al procés lector dels 3 als 16 anys. La lectura és un aspecte clau per a l’èxit educatiu i cal un enfocament coordinat i continuat al llarg de tot el recorregut educatiu on es comparteixin criteris, estratègies i eines entre equips docents.
De cara a la pròxima trobada, que tindrà lloc el 26 de març, s’ha demanat als centres que omplin un formulari per detectar necessitats i ajudar a definir els propers espais de treball i els referents. Les respostes han posat sobre la taula alguns dels temes que més preocupen els instituts escola, com ara la gestió i coordinació del professorat, els projectes intercicles, l’acció tutorial a primària, l’educació inclusiva i l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, així com la convivència.
El model d’institut escola respon a una política educativa estratègica que promou l’equitat, la inclusió i la coherència entre etapes. Per això l’experiència d’aquests centres vol inspirar la relació entre escoles i instituts adscrits, i fer que la continuïtat educativa sigui un objectiu compartit pel sistema educatiu de la ciutat.
Primera trobada dels instituts escola de Barcelona

Eulàlia Esclapés (esquerra), Sònia Rubio (centre) Albert Inglés (dreta)
Eulàlia Esclapés, directora d’Educació i Territori del Consorci d’Educació de Barcelona
«M’ha semblat molt enriquidor i molt amable poder pensar en les parts més positives dels instituts escola, que sovint estem sempre amb els problemes d’organització.»
Sonia Rubio, directora de l’Institut Escola Turó de Roquetes
«El més important de la primera jornada d’instituts escola de Barcelona ha estat compartir les experiències dels nous instituts d’escola amb els antics».
Albert Inglés, director de l’Institut Escola Arts