Categories
Èxits compartits

El programa ‘En directe’ porta l’accés a la música dins i fora de l’horari lectiu a quinze instituts de la ciutat

Trencar barreres amb la música i fer que tots els nois i noies puguin aprendre a expressar-se amb un instrument a les mans. Aquest és l’objectiu del programa En directe, que vol portar la pràctica musical dins i fora de l’horari lectiu a quinze instituts de Barcelona.

Segons explica Míriam Franch, professora de música de l’institut escola El Molí de Nou Barris, aquest pla pretén “treure partit de la música des de tres nivells diferents”. Uns nivells que Franch descriu no només com el fet d’aprendre a tocar un instrument, sinó també que els alumnes “aprenguin a fer-ho en grup i a explotar la dimensió social de la música”.

Tal com afegeix la professora d’El Molí, la proposta s’articula a les classes de música, amb unes sessions que l’alumnat aprofita per practicar en solitari amb l’instrument escollit i, posteriorment, per assajar amb la resta de membres del seu grup. Unes pràctiques i uns assajos que també es poden allargar fora de l’horari lectiu amb “dues tardes d’extraescolars en què els alumnes tenen l’aula a disposició i hi ha dues persones responsables que els acompanyen, diu Franch.

Tot i que cadascun dels centres participants desplega el programa per separat, la iniciativa també proposa fer trobades puntuals per compartir experiències i organitzar concerts amb grups de més d’un institut.

La iniciativa proposa trobades puntuals per compartir experiències i organitzar concerts amb grups de més d’un institut

Aquest programa del Consorci d’Educació s’emmarca en el Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE – PROA+), finançat pel Departament d’Educació, i està gestionat per l’empresa Visualsonora, amb la col·laboració de Les Cases de la Música i la Fundació Arc Taller de Música, orientades a la transformació social i educativa per mitjà de les arts.

Fer música des de zero

Tot i que alguns centres han optat per sonoritats i estils més clàssics, en el cas d’El Molí l’aposta pel projecte s’ha fet al voltant del pop i del rock amb temes d’artistes com Rihanna, Bruno Mars o Green Day, desgrana Míriam Franch. Uns temes que ella mateixa subratlla que tenen molt bona acceptació entre l’alumnat. “La música permet connectar ràpid. Els alumnes volen cançons que permetin que, quan toquin en grup, sonin bé. I les cançons que treballem són així”, diu.

L’entrada de nous temes al repertori també és un dels eixos que més agrada a les noies i nois participants. És el cas de la Madelin, alumna de segon d’ESO a El Molí i baixista i cantant en una de les formacions nascudes del programa, que destaca: “Fem molt bones cançons”, i alhora admet que abans d’iniciar el pla “no sabia ni tocar el baix ni cantar i al principi em feia una mica de vergonya, però he descobert que m’agrada molt”.

En total s’han comprat un miler d’instruments, que s’han repartit entre la quinzena de centres participants

Qui tampoc tenia experiència musical era l’Alae, també alumna de segon d’ESO al centre i guitarrista en la mateixa formació i que, a banda de la dimensió musical, destaca “la diversitat d’opinions i els debats” que sorgeixen entre companys cada cop que afronten un nou tema.

Un miler d’instruments nous

El pla va començar el curs 2021-2022 i és prorrogable a dos cursos més en funció de cada centre. Amb un pressupost d’1.443.936,29 euros, una de les partides més visibles ha estat la que ha utilitzat per a la compra de més d’un miler d’instruments com els que han adoptat la Madelin i l’Alae, i que van des de guitarres elèctriques i acústiques, baixos i bateries per a projectes al voltant de grups de rock fins a violins, violoncels, flautes i clarinets per als enfocats a sons més clàssics. Cada institut ha disposat d’una dotació d’uns 20.000 euros per a la compra d’uns instruments que, en acabat, quedaran per al centre.

La disponibilitat d’aquests instruments és un factor determinant per triar com es desenvolupa el pla i quin alumne s’encarrega de cada tasca. La professora Míriam Franch defineix aquest procés com “una tria natural” que combina l’interès de cada noi o noia, les eines de què disposa el centre i el fet d’assegurar que cada grup tingui cada plaça coberta.