El pilotatge de les Aules d’Acollida Accelerada (AAA), dut a terme a vuit instituts públics de la ciutat, ha conclòs amb resultats satisfactoris: un 73,95% de l’alumnat que es presenta a les proves del nivell A2 de català les supera.
En el curs 2023-2024 s’han posat en funcionament vuit AAA amb l’objectiu d’aconseguir que l’alumnat nouvingut no castellanoparlant incorporat al sistema educatiu de la ciutat entre segon i quart d’ESO poguessin adquirir un domini bàsic del català. Aquest alumnat s’ha format de manera intensiva: ha assistit a les AAA durant 30 hores setmanals destinades a assolir les competències comunicatives, que inclouen, a més de la competència lingüística, la sociocultural i l’acompanyament psicopedagògic i emocional necessari.
Els centres que han acollit aquestes aules han estat l’Institut Verdaguer, l’Institut Martí Pous, l’Institut Angeleta Ferrer, l’Institut Joan d’Àustria, l’Institut Barcelona-Congrés, l’Institut Menéndez y Pelayo, l’Institut Teresa Pàmies i l’Institut Lluís Vives. Segons les possibilitats de cadascun d’aquests instituts, han mantingut l’alumnat o bé s’han redistribuït a altres centres per incorporar-se a l’aula ordinària.
Aquest ha estat el cas de Sirine Azzaoui, exalumna de l’AAA de l’Institut Lluís Vives que cursa actualment 4t d’ESO a l’Institut Domènech i Montaner. Parlem amb ella i amb Joaquim Coll, tutor de la Sirine i professor de català.
“El meu primer dia vaig sentir-me sola. Ara entenc el català i puc parlar en català amb els meus professors.“
Sirine Azzaoui, exalummna d’una Aula d’Acollida Accelerada
“És un recurs que funciona i hauria d’estar a l’abast de tothom. I pot ajudar-nos en la immersió en centres on costa sentir el català fora de l’aula.“
Joaquim Coll, professor de català i tutor