Categories
En xarxa

EducArts, una via per acostar les arts a alumnes de la Zona Nord de Barcelona

L’art, en totes les seves formes, pot ser una porta oberta per expressar tota mena d’emocions. Ara bé, per poder treure tot el que duem a dins cal estar familiaritzat amb tots els recursos que tenim a l’abast de la mà. Per donar a conèixer tot aquest potencial, l’any 2017 es va posar en marxar el projecte EducArts, inclòs al Pla de barris de l’Ajuntament de Barcelona i que vol fer participar en l’experiència de la creació artística els alumnes de les escoles dels barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, al districte de Nou Barris.

El projecte engloba un miler d’alumnes de totes les aules des d’infantil fins a sisè de primària de la Zona Nord de la ciutat d’escoles públiques i concertades, que cada setmana disposen d’una hora en horari lectiu per tal de provar diferents activitats, des de cantar o tocar un instrument fins a fer teatre o dansa o agafar els pinzells i pintar, amb l’acompanyament d’artistes especialitzats en les diferents disciplines, que actuen com a monitors.

En totes aquestes sessions, però, l’objectiu és el mateix: que els nens i les nenes incorporin l’expressió per mitjà de les arts en el seu dia a dia i independentment de si el resultat obtingut és més o menys estètic, ja que, com resumeixen els organitzadors, no cal que els joves creïn obres de gran qualitat, sinó que aconsegueixin expressar-se d’una manera genuïna.

Alumnes en una sessió del projecte EducArts

Aquest és un dels aspectes que en destaca Elisenda Roda, directora de l’Escola Mestre Morera, una de les primeres participants en el projecte. Segons Roda, les sessions d’EducArts permeten als nens i nenes “entrar al seu interior i treballar les emocions”, un aspecte que qualifica de “molt important” per al seu desenvolupament, ja que els connecta amb pràctiques i elements no sempre presents en el seu dia a dia.

Amb l’experiència de cinc cursos a les espatlles, el projecte ha anat modelant l’oferta per adequar-la a les necessitats i les maneres de fer dels nens i nenes que hi prenen part. Aquesta adaptació va servir, per exemple, per passar d’un model inicial basat en les activitats fora de l’horari lectiu a un altre que alterna hores de classe i hores a fora de l’aula en una zona en què la pràctica del futbol es manté com l’activitat extraescolar de més tirada. El canvi ha permès incloure les pràctiques artístiques com un element més del currículum i fer que els alumnes puguin experimentar diferents disciplines per tal de trobar la que els convenci i, si hi volen aprofundir, ampliar coneixements i pràctiques fora de l’aula.

Xarxa amb altres escoles

Tal com ens explica Estefania Soler, responsable de l’organització d’EducArts, un dels objectius actuals del programa és treballar en dos escenaris: d’una banda, fent cooperar alumnes de diversos cursos d’una mateixa escola i, de l’altra, facilitant la col·laboració entre centres. Aquesta dinàmica fins fa dos cursos es traduïa en la celebració de dos grans espectacles per carnestoltes i pel final de curs, que reunien tots els participants fins que la pandèmia va obligar a suspendre-ho. En l’actualitat, en canvi, aquest model s’ha hagut de readaptar en trobades de més petit format que reuneixen grups més limitats i comparteixen o bé proximitat geogràfica o bé pràctiques artístiques.

El model de treball enxarxat, afegeix Soler, es complementa amb accions conjuntes desenvolupades amb entitats arrelades als barris en qüestió, com ara associacions de veïns i casals. Tot plegat, amb l’objectiu de consolidar l’expressió artística com un element més de la vida dels infants.

Què valores d’aquest treball en xarxa?

«Aquí participem amb els amics, i els professors són molt bons i molt simpàtics. Si algú està interessat en la música, que vingui i ho provi.»

Ana Shue i Lauren Díaz, participants en el projecte EducArts


«No busquem criar ni nous músics ni actors ni ballarins; no és el nostre objectiu. El que volem és que els nens i nenes perdin la por a la creativitat i a poder-se equivocar mentre creen i s’expressen.»

Iván González, músic i monitor d’EducArts