Categories
En xarxa

De les Xarxes per al Canvi a les Xarxes Docents per la Millora Educativa

Després d’un període de reflexió motivat per l’arrelament generalitzat de les seves propostes, el programa de Xarxes per al Canvi esdevé Xarxes docents per la Millora Educativa. Aquesta nova iniciativa té com a objectiu orientar els centres en la reflexió i el replantejament
del seu propòsit tot posant èmfasi en la millora de les competències docents. 

“Va arribar un moment en què les propostes que impulsava el programa Xarxes per al Canvi estaven implementades en la majoria dels centres educatius de Barcelona, de manera que es va entrar en un període de reflexió”, explica Oriol Rodón, tècnic de capacitació docent del Consorci d’Educació de Barcelona i responsable del programa.

Aquest període de reflexió va implicar el diàleg amb els centres educatius, que van posar èmfasi en l’interès per continuar una nova versió del programa que se centrés en estratègies per a la gestió de l’aula i en formació docent a partir de l’aprenentatge entre iguals. “El gran repte”, explica Rodón, “és la transferència del coneixement a tots els claustres participants”.

“El gran repte és la transferència del coneixement a tots els claustres participants.”

El disseny de les Xarxes Docents per a la Millora Educativa té especialment present aquest objectiu, motiu pel qual els centres participen al programa amb un equip motor, que és l’encarregat de transferir al claustre els aprenentatges dues vagades al llarg del curs.

L’organització del programa s’estructura amb la priorització de dos objectius de millora al llarg d’un curs de tal manera que en tres cursos s’hauran treballat sis eixos temàtics. Els continguts es treballen a partir d’una conferència inicial plenària d’una persona de prestigi. Els ponents experts per al curs 2025-2026 seran Montserrat Fons Esteve, professora titular de Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i Héctor Ruiz Martín, investigador i divulgador científic especialitzat en psicologia cognitiva de l’aprenentatge i director de la International Science Teaching Foundation, una organització dedicada a desenvolupar recursos educatius basats en l’evidència científica per a la millora de l’ensenyament de les ciències i les matemàtiques.

A través del grup impulsor i amb la col·laboració dels centres de recursos pedagògics, es treballa la transferència dels continguts al claustre per tal que es puguin implementar les millores a les aules.