Categories
En xarxa

Cuidar els orientadors per cuidar, també, la salut mental de l’alumnat

Les sessions d’orientació a l’alumnat poden fer aflorar, sovint, tota mena de percepcions més enllà dels seus interessos i altres qüestions formatives. En aquest sentit, el desplegament el curs passat de psicòlegs als centres d’ensenyaments postobligatoris de Barcelona ha posat l’alerta davant d’un augment de casos de problemes de salut mental i emocional entre l’alumnat adolescent.   

Així és com ha nascut la xarxa de referents del Servei d’Atenció Psicoeducativa (SAP), que agrupa aquests orientadors i orientadores i docents referents de salut mental de cada centre per tal que puguin compartir casos i experiències i trobar eines per afrontar unes situacions, sovint inesperades, que se solen escapar del seu tipus de feina habitual. Aquestes trobades se celebren de manera regular amb el suport extern d’un equip de psicòlegs de la Fundació Vidal i Barraquer, que no només assessoren professionalment els docents, sinó que també fan un acompanyament des del mateix centre educatiu als i les joves identificats com a casos més complexos.  

A banda de servir com a suport per a la feina del servei d’orientació de cada centre, aquestes trobades també tenen com a objectiu crear uns protocols que permetin als 47 centres que hi participen donar respostes similars davant de situacions d’un mateix perfil. Tot plegat per donar cobertura a un alumnat que, apunten els experts, d’ençà de la pandèmia cada cop presenta més problemes de salut mental i de gestió emocional. Uns problemes que van des de la desorientació i la falta de motivació pel propi futur fins a l’addicció a les pantalles passant per l’angoixa i situacions personals traumàtiques. 

N’hem parlat amb Sandra Garrido (esquerra) i Inés Aramburu (dreta).

«Un gran valor d’aquest projecte és que l’acompanyament no només és a l’alumne sinó també a l’equip docent. Acompanyar i cuidar el docent també és una forma de cuidar els alumnes. La doble tasca d’atenció directa i dels grups de discussió fa que el projecte sigui molt complet.»

Inés Aramburu, psicòloga de la Fundació Vidal i Barraquer i coordinadora del projecte


«Ens permet treballar millor la prevenció i donar recursos i estratègies emocionals a l’alumnat. Sovint ens trobem amb alumnes amb crisis d’ansietat que, fins i tot essent atesos pels serveis psicològics, no saben com detectar una crisi i aturar-la a temps.»

Sandra Garrido, orientadora de l’Escola del Treball

Què en destaques de l’acompanyament a l’alumnat?

«És important abordar la salut mental en el context educatiu per detectar, prevenir i acompanyar els joves des dels instituts. Molts d’ells, tot i ser conscients del seu malestar, l’oculten per por a ser discriminats, i incorporar aquest servei al centre educatiu fa visible la salut mental i es redueix l’estigma de les persones que pateixen aquests problemes.» 

Inés Aramburu, psicòloga de la Fundació Vidal i Barraquer i coordinadora del projecte


«Un aspecte clau és que l’atenció la fan els psicòlegs que es desplacen als centres. Això dona seguretat i confiança als alumnes atesos, perquè estan en un lloc segur i que coneixen, i no s’han de desplaçar.»

Sandra Garrido, orientadora de l’Escola del Treball