Recursos, idees i petites càpsules per seguir inspirant-nos.
Nou número de la revista Postobligatoris 2024-2025
Una quarantena de nois i noies comparteixen el seu testimoni a l’hora d’escollir com formar-se després de l’ESO!
Un any més, arriba el nou número de la revista Postobligatoris!
A les portes de començar la campanya de preinscripció dels ensenyaments postobligatoris, us oferim un nou exemplar d’aquesta revista, on una quarantena de nois i noies comparteixen la seva experiència formativa en batxillerat i cicles formatius.
Una quarantena de nois i noies comparteixen el seu testimoni a l’hora d’escollir com formar-se.
Ja tenim aquí el nou número de la revista Postobligatoris!
A punt de començar la campanya de preinscripció dels ensenyaments postobligatoris us oferim un nou exemplar d’aquesta revista, on un quarantena de nois i noies comparteixen la seva experiència personal formant-se.
«L’afecte entre poble i escola ha estat la font de la llengua catalana.»
Què hem après de la pedagoga catalana Marta Mata?
Seguim descobrint les pedagogues catalanes que ens han inspirat. Avui parlem de MartaMata, filla de la pedagoga Àngels Garriga, de qui ha seguit el llegat defensant fermament del dret a l’educació pública de qualitat, i situant l’escola com a eina clau per a la millora de la societat.
Marta Mata (1926 – 2006), pedagoga catalana.
Ideologia: la pedagogia i la política han d’anar de la mà.
Impulsora de la Renovació Pedagògica.
L’escola ha de tenir present les necessitats i interessos dels infants.
“L’educació ha de tenir qualitat, perquè si no, no respecta el dret del nen a ser tal com és”.
«L’educació és més cosa d’amor que de ciència.»
Què hem après de la pedagoga catalana Angeleta Ferrer?
Seguim amb les píndoles inspiradores de pedagogues catalanes. En dediquem una a Angeleta Ferrer, filla de la també pedagoga Rosa Sensat. Des de molt jove va orientar els interessos cap a les ciències naturals i experimentals i ens ha deixat un llegat com a mestra, pedagoga i catedràtica en Ciències Naturals.
Angeleta Ferrer (1904-1992), pedagoga catalana.
Importància de l’educació ambiental.
Educació coeducadora i generalitzada per a tothom.
Entusiasme vital per fer atractives les sessions de ciències naturals.
Feia unes classes extraordinàries de ciències naturals: observació, experimentació, formulació d’hipòtesis, dibuix o treball al laboratori.
«No ens preocupem ni per les lliçons ni pels llibres. La primera cosa és aprendre a viure.»
Què hem après de la pedagoga catalana Rosa Sensat?
Rosa Sensat (1873-1961), educadora i pedagoga catalana
Escola en contacte amb la natura, la millor escola és a l’ombra d’un arbre.
L’infant és el protagonista de l’aprenentatge.
Cal posar l’infant en contacte directe amb les formes de vida i el treballhumà.
La importància d’aprendre a viure per davant de les lliçons.
Pren relleu apoderar les dones.
«És fonamental preservar en els nens els sentiments de sorpresa: la creativitat és filla de la sorpresa.»
Què hem après del mestre i pedagog italià que va fundar l’escola Reggio Emilia?
Loris Malaguzzi (1920-1994), pedagog i mestre italià
El nen és el protagonista de l’aprenentat-ge. El docent col·labora, guia i acompanya.
Cal atendre a l’observació i la documentació de processos.
La importància de l’ambient com a tercer educador i el fet de tenir sensibilitat estètica.
Els equips han de ser multidisciplinaris.
«El principal senyal de l’èxit d’un professor és poder dir: ara treballen com si jo no existís.»
Recuperem la figura de Maria Montessori, pedagoga italiana i creadora del model educatiu conegut com a Mètode Montessori.
Maria Montessori(1870-1952), pedagoga, metgessa i psicòloga italiana
El mestre fa de guia i d’observador.
Cal facilitar el desenvolupament de la personalitat de cada infant, i ajudar-lo a apropar-se al món social i emocional.
La importància dels ambients preparats.
L’escola ha de ser creada per als infants.
«L’escola ha de ser per a l’infant, no l’infant per a l’escola.»
Ens acompanya a pensar el metge i pedagog belga Ovide Decroly, un dels promotors de l’escola activa, la pedagogia experimental i una educació basada en evidència i mètodes científics.
OvideDecroly(1871-1932), metge i pedagog belga.
L’escolas’ha d’adaptar a l’infant.
La tasca de l’escola no és ensenyar, sinó fer viure l’infant.
Educar en col·laboració estreta, en oposició al mestre que parla mentre els infants escolten.