La digitalització completa del tràmit per sol·licitar l’ajut de menjador s’ha consolidat com una mesura de desburocratització i accessibilitat impulsada pel Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) aquest inici de curs. Amb una estratègia d’acompanyament i comunicació, la mesura ha resultat molt positiva: més sol·licituds tramitades, menys incidències i un procés més àgil tant per als centres com per a les famílies.
Incrementen les sol·licituds d’ajuts de menjador el curs 2025-26 (+727) i es redueixen en més del 97% les denegacions per manca de signatura respecte del curs anterior (de 1.289 el curs 2024-2025 a 31 aquest curs). Aquestes són les dades que permeten concloure positivament la digitalització del procés de sol·licitud de l’ajut de menjador a partir de promoure la signatura digital entre les famílies.

Els resultats són especialment rellevants, perquè es corresponen a les sol·licituds del període inicial (maig-juny) i del primer període obert (setembre), els dos moments en què el sistema rep més sol·licituds. L’impuls de la tramitació telemàtica amb signatura digital i la col·laboració de tots els agents han permès no només accelerar les resolucions, sinó també garantir que més famílies rebin l’ajut en primera instància i sense errors.
“L’impuls de la tramitació telemàtica amb signatura digital i la col·laboració de tots els agents ha permès accelerar les resolucions i garantir que més famílies rebin l’ajut.”
Desburocratitzar el procés i fer més accessible l’ajut
Des del punt de vista dels centres educatius, els avantatges de promoure la signatura digital tenen a veure amb la menor càrrega burocràtica: ja no cal recollir ni custodiar sol·licituds en paper; se simplifiquen les gestions de seguiment; s’elimina l’arxiu físic; i l’accés a dades es produeix en temps real. “Gràcies a l’espai digital de compartició d’informació creat pel Consorci, els centres poden consultar diàriament l’estat de les sol·licituds, la manca de signatura, els consentiments familiars, etc.”, diu Esperanza Coca, cap de la Secció de Tràmits del Consorci d’Educació. Tot plegat ha permès emetre les resolucions de les sol·licituds deu dies abans que en cursos anteriors.
Des de la secretaria del centre Maristes Sants – Les Corts, la seva responsable, Assumpta Boixareu, reconeix que la implantació ha estat un repte, però amb un balanç clarament positiu. “Qualsevol canvi administratiu amb les famílies és un repte, però sempre l’encarem de manera positiva. La intenció és millorar i agilitzar les tasques de les secretaries dels centres que, en els darrers anys, han augmentat molt”, explica. Per la seva banda, la directora de l’Escola Milà i Fontanals (Ciutat Vella) destaca com la digitalització dels processos ajuda a “avançar cap a una escola més equitativa i inclusiva”. I afegeix “d’una banda, ens facilita la coordinació amb l’administració, simplifica i agilitza tràmits i permet una gestió més eficient de la informació. I de l’altra, ens ajuda a millorar la transparència i la comunicació entre tots els agents educatius, i a oferir respostes més ràpides i precises a la comunitat educativa”.
Pel que fa a la resposta de les famílies, Boixareu detalla que al principi hi havia dubtes, especialment entre aquelles de perfil més vulnerable, però que la informació i l’acompanyament han estat determinants. “Moltes famílies desconeixien què era l’idCAT Mòbil i quin ús tenia. Vam organitzar una convocatòria al centre, juntament amb dues responsables dels ajuts de menjador del Consorci, per ajudar-les a donar-se d’alta abans que comencés el procés. Van estar molt agraïdes. Ara veiem que han anat adquirint una responsabilitat a l’hora d’efectuar tràmits”, afegeix. I la directora de l’escola Milà i Fontanals té claríssim que l’escola ha de servir per “garantir l’accessibilitat a les eines digitals i acompanyar les nostres famílies en el procés, oferint orientació i suport, perquè la digitalització esdevingui una oportunitat real per reduir desigualtats, no per ampliar-les”.
“La clau del procés ha estat l’acompanyament i la comunicació constant.”
Comunicació i pilotatge, les claus del procés
Per a Esperanza Coca, del Consorci d’Educació, la clau de l’èxit ha estat precisament l’acompanyament i la comunicació constant. “Aquest projecte ha demostrat que la digitalització pot ser sinònim d’equitat i eficàcia, si es fa amb suport i proximitat”, destaca. I és que el procés d’implantació es va fer de manera gradual: primer amb una prova pilot al quart període del curs 2024-2025, aprofitant que és un període amb menys volum de sol·licituds, mitjançant formacions telemàtiques; i després amb la implantació general el maig del 2025, acompanyada d’un pla de suport presencial a més de 25 centres seleccionats per volum i complexitat, per donar d’alta les famílies a l’idCAT Mòbil.
A més, el Consorci va reforçar l’atenció a través de les oficines d’atenció (OME) i va impulsar una comunicació massiva amb vídeos en cinc idiomes i enviaments d’SMS informatius. Segons Coca, “la conclusió és que la percepció dels centres ha passat de la por a la satisfacció, i valoren la mesura com una simplificació real de la gestió”.
